Illustrasjon: Hunton
Publisert: 29.10.2020 

Overrasket over rettens vurdering

Hunton ble nylig dømt for brudd på svensk markedsføringslov i Sverige etter å ha blitt stevnet av bransjeforeningen til globale mineralullsprodusenter.

– Vi er overrasket over noen av premissene i dommen, og deler av den svenske Patent- og marknadsdomstolens vurdering. Vi vil nå bruke tid på å lese dommen veldig nøye og vurdere en mulig anke,
sier administrerende direktør Arne Jebsen i Hunton.

Hunton mottok stevning fra mineralullforeningen Swedisol i mai 2018 for selskapets markedsføring av trefiberisolasjon i det svenske markedet. Hunton har som følge av dette justert hoveddelen av sin
markedsføring i Sverige for å forsøke å imøtekomme Swedisol. Vårt utgangspunkt har vært å unngå en lang og kostbar rettsprosess, noe vi dessverre ikke har lykkes med.

Foto: Hunton

De fire medlemsbedriftene – Isover, Rockwool, Knauf og Paroc – er globale selskaper som representerer drøyt 95 prosent av det svenske isolasjonsmarkedet. Hunton er en liten aktør i det svenske
isolasjonsmarkedet med godt under en prosent markedsandel.

– I denne rettssaken har det vært «Goliat mot David». Hunton er veldig opptatt av en ryddig markedskommunikasjon og vi aksepterer at retten har funnet at vi den gang, i 2018, gikk for langt i deler av
vår markedsføring. Det er spesielt viktig for oss å understreke at vi etter dette justerte mye av markedsføringen rundt trefiberisolasjon, sier Arne Jebsen.

– Da Hunton lanserte Nativo Trefiberisolasjon i Norden i 2017 var vi nøye med å kommunisere på samme måte som andre isolasjonsprodusenter på det svenske markedet. Vi registrerer imidlertid at vi har blitt stevnet for kommunikasjon som flere av de andre aktørene innenfor samme kategori bruker, sier Jebsen.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring