Foto: Gilje Tre AS
Inge Fosselie
Publisert: 27.10.2023 

Norskprodusert – for norske forhold

Gilje Tre AS er en bedrift bemannet med patrioter og bygdefolk. Bemanningen i dørfabrikken i Moi og vindusfabrikken i Dirdal helt sør i Rogaland, er folk fra bygden. Rekrutteringen er god og produksjonen i rivende utvikling. Det har aldri vært aktuelt for Gilje å etablere seg i utlandet. De vil være der de er, og de vil produsere for det norske markedet.

– Det betyr mye for oss at produksjonen skjer i Norge, og jeg er veldig stolt av å jobbe for en norsk produsent i byggmarkedet, sier Hans Erik Smedsrud, salgssjef ved Gilje Tre AS.

– Du kan sikkert starte en fabrikk både her og der, men du greier ikke å få tak i den ekspertisen vi har sånn over natten. Vi kan konsentrere oss om å produsere eksklusivt for Norge og norske forhold. Det er her vi skal virke, og vi er tett på kundene, legger han til.

Full kontroll

Det mest spennende for brukeren eller huseieren, er at vedkommende kan ha full oversikt over vinduer og dører i huset. Gilje produserer dørene og vinduene med sensorer som gir full oversikt. Så lenge du er koblet på internett, kan du til enhver tid følge med på om vinduer eller dører er åpne eller lukket og låst. All informasjon ligger i en egen app på mobiltelefonen.

Hans Erik Smedsrud. Foto: Gilje Tre AS

– Når vi lager vinduene, blir hvert emne merket med en RFID-brikke som inneholder data og som følget emnet hele veien gjennom produksjonen. Når det kommer til en stasjon, viser merket hvordan det skal freses eller kappes, forklarer Hans Erik Smedsrud.

– Dørene er merket på en annen måte, men for både vinduer og dører er det slik at vi til enhver tid kan skanne brikken og lese av tilstanden ved å sjekke brikken. Du kan følge med på tilstanden og trenger ikke vente i 20 år før du eventuelt ser at noe skjer med treet, forklarer han.

Smedsrud tror ikke «intelligente» vinduer og dører er så langt unna; at de sier fra når de trenger service eller snart må byttes.

– Jeg tror det kommer, men jeg tør ikke si når, smiler han.

Råvarene

– Vi har sterkt fokus på at ting skal vare og ikke minst hvordan vi skal få ord over til handling. Det valget gjorde vi for mange år siden, det er først nå vi ser at vi får kreds for det, sier Smedsrud.

– En av grunnen til at vi gjorde det, var at vi forsto at vi kjøpte for dårlige råvarer, vi ble styrt på pris. Når vi fikk konkurranse fra Polen og andre land i nærheten, begynte alle å kjøpe samme virke. Mye av det vi produserte måtte vi levere om igjen, fordi råvarene hadde for dårlig kvalitet, forteller han.

– Vi bestemte oss for kun å bruke trelast med høy andel av kjerneved for flere år siden, og har en målsetting om at utvendig side av våre produkter skal være 100 prosent kjerneved, det er den eneste måten å overleve på, mener Smedsrud.

Han forteller at Gilje nå kjøper råvarer fra Estland, Sverige og Finland. Trelast fra skog som er mellom 90 og 100 år gammel.

– Når du tenker på at bedriften er 75 år, så er det vi holder på med eldre enn oss, sier han litt tankefull.

Han eier selv litt skog og er fascinert av verdiskapningen som skjer i skogen. Gilje Tre bruker 6100 kubikkmeter trelast i året, noe som tilsvarer rundt 300 mål skog. Han reflekterer litt over dette:

– Vi kjenner jo til mange fine råvarer i Norge, spesielt i det store skogene øst i landet, i nærheten av Svenskegrensen. Vi får ikke tak i den trelastkvaliteten vi ønsker i Norge, men jeg håper det snur en gang.

Produksjonen

Produksjonsprosessen av dører og vinduer har hatt en rivende utvikling hos Gilje Tre. Nå «skreddersyr» de produkter på fem timer – for få år siden tok det 15 dager å gjøre dette.

Hans Erik Smedsrud er sikkert på at den lokale arbeidskraften er mye av grunnen til at man lykkes.

– Vi har muligheten til å lære opp folk helt fra de begynner som ferievikarer. Det er mange som kunne gått il andre jobber utenfor bygden, men de blir her. Vi er heldige som har tilgang på bra folk, egne folk, sier han.

– Vi er liksom motsatt av bygdenorge eller, vi er fifty-fifty damer og menn i et ganske blandet miljø, flere unge enn eldre. Spesielt de unge stiller krav, de vil vite helt klart hva slags miljøprofil vi har. Vi blir målt nøye på alt vi gjør, understreker han.

En annen side av samme sak er at bedriften er lett tilgjengelig, lett å få tak i om det skulle være noe.

Smedsrud er opptatt av deling, at hele bransjen bør jobbe for å gjøre hverandre gode. Samtidig vil ha være klar på at Gilje skal være først i løypen:

– Den plassen er vår. Vi skal være innovative, topp på design og jobber med at hver eneste ansatte skal ha dette i ryggmargen: verdiskapningen skjer på gulvet, sier salgssjef Hans Erik Smedsrud ved Gilje Tre AS.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring