Illustrasjon: Blåkläder
Publisert
05.feb.2020

Blåkläder satser på kvinner: Stadig større damekolleksjon

Det er langt færre kvinner enn menn i håndverksindustrien, og markedet har derfor lenge tilbudt et svært begrenset utvalg av arbeidsklær for kvinner. I 2016 bestemte Blåkläder seg for å gjøre noe med dette, og resultatet er en damekolleksjon som stadig blir større.

– Selv om det er gjort mye for å trekke kvinner til håndverksindustrien, er kvinnene fortsatt i mindretall. Årsaken til dette er naturligvis sammensatt, men vi ønsker å bidra til å trekke utviklingen i riktig retning, sier administrerende direktør i Blåkläder Norge, Henrik Holm.

Arbeidsbukser for gravide

Etter å ha fokusert sterkt på sin kvinnelige målgruppe de siste årene, markerte Blåkläder nylig sin satsing på kvinnelig arbeidstøy enda tydeligere med lansering av arbeidsbukser for gravide.

Målsettingen er å legge til rette for at gravide kvinner i bransjen skal kunne jobbe så lenge som mulig. Arbeidsbuksene er myke, komfortable og slitesterke, og innehar samme høye kvalitet som Blåkläders arbeidstøy for øvrig.

– For oss representerer disse gravidbuksene mer enn et produkt; de sender også et viktig signal til alle kvinner som vurderer å jobbe i denne bransjen. Arbeidsklær eller graviditet skal aldri måtte være en faktor eller begrensning når man velger yrke, sier Robert Mørch, Salgssjef i Blåkläder Norge.

Testpanel av kvinner

I produktutviklings-prosessen har Blåkläder blant annet benytte et testpanel for evaluering av det nye sortimentet. Panelet har bestått av kvinnelige testpiloter som er vant til å tilbringe lange arbeidsdager i arbeidstøy.

– Produktutvikling innen arbeidstøy for kvinner henger etter. Alle håndverkere bør være i stand til å finne klær som holder mål når det kommer til å passform, funksjon og kvalitet. Ved å likestille kvinnene på dette området, ønsker vi å sende de rette signalene til kvinner som ønsker å jobbe i industrien, konstaterer Holm.

Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring