Foto: Helly Hansen
Publisert: 10.06.2022 

Tilbyr arbeidstøy for en varmere tid

Helly Hansen slipper en ny kolleksjon arbeidsklær denne våren. Produktene er grønnere, lettere og tar høyde for en varmere arbeidshverdag.

– Verden er i forandring, og det blir varmere. Vi ser også at de som jobber på norske og internasjonale arbeidsplasser har fått endrede behov når det gjelder tøyet de bruker. Da vi startet med BRZ-kolleksjonen, var tanken å lage arbeidsklær for de som jobber både ute og inne, samt for et noe varmere uteklima. Det er i denne kolleksjonen tatt høyde for væromslag, slik at våre kunder kan bruke den samme buksen gjennom hele året, forteller produktdirektør for workwear Andreas Pohl-Larsen hos Helly Hansen.

Foto: Helly Hansen

Lanseringsdato for den nye BRZ-kolleksjonen var 15. mars. Larsen forteller at tanken bak de nye produktene er en bedre kombinasjon mellom komfort, vekt og levetid.

– Helly Hansen utfordret metervareprodusentene vi jobber med. Vi kom opp med en enda sterkere fireveis stretch-metervare enn hva vi har hatt til nå. Resultatet er at vår nye arbeidsbukse er mer slitesterk enn den tradisjonelle polycotton-buksen, som vi introduserte for drøyt ti år siden. Det var en fantastisk bukse da den kom, og det er den fortsatt. Men nå tilbyr vi en bukse som både er ekstremt slitesterk og lett på samme tid.

Mekanisk ventilasjon

– Vi lanserer både bukse og jakke, som tilfredsstiller to parametre: Det er lett vekt, og mekanisk ventilasjon. Det har vi løst med å sette to standarder; 250 gram eller mindre i metervare - det tilsvarer et lettvektsprodukt i arbeidstøy. Den andre standarden er det vi kaller mekanisk ventilasjon. Du skal selv kunne velge om du ønsker ventilasjon eller ikke. Innenfor håndverk – eller «trades», som vi kaller det – har vi lansert en kolleksjon med tre bukser, hvor alle har ventilasjon ved knærne. Du kan altså åpne siden på buksen, fortsatt med en god mesh på innsiden, slik at beinet fortsatt er beskyttet. Du får ikke flis eller sagmugg inn.

Foto: Helly Hansen

– I snekkerverdenen drar du på jobb klokken seks om morgenen. Da kan det være temmelig kjøling i Norge, selv på sommerstid. Da kan du ha buksen lukket, og ha en god og varm bukse, mens om det skulle bli varmere – eller om du skal jobbe innendørs – kan du åpne glidelåsene og få ventilasjon i beina. Særlig rundt knærne blir en arbeider varm, fordi du har kneputer og du bruker knærne aktivt, forklarer Pohl-Larsen.

På «trades» er disse produktene rettet mot snekkere og tømrere, elektrikere og denne type fag. Målgruppen er fra små til mellomstore bedrifter.

– «Hi vis»-versjonen av kolleksjonen heter ICU-BRZ, og er rettet mer mot veiarbeid og tilsvarende jobber hvor synlighet er viktig og pålagt på anleggsplass. I mange av de yrkene er det ikke tillatt å ha på seg shorts. Legger du asfalt, kan det bli temmelig høye temperaturer. Da er det greit å kunne regulere varmen fra kroppen.

Faser ut fluorkarboner

– Bærekraft har alltid vært viktig for oss i Helly Hansen. Vi er kanskje ikke de som skriker høyest om det, men vi jobber kontinuerlig for å sikre oss at den metervaren vi utvikler er mest mulig bærekraftig. Det gjør vi ikke bare i samarbeid med våre leverandører, men også i de to eksterne organene som går etter oss i kortene på vårt miljømessige fotavtrykk. I forbindelse med vannavstøtende produkter, på engelsk Durable Water Repellancy (DWR), har en fluorkarbon-sammensetning vært vanlig. Nå lanserer vi produkter uten fluorkarboner. Fra 2023 vil det ikke være noen produkter fra Helly Hansen workware som kommer med slike fluorkarbon-sammensetninger.

Foto: Helly Hansen

Larsen mener miljøhensyn er viktig, også for kundene og kundenes kunder.

– Det er mye snakk om overgangen til det grønne skiftet, også i klesindustrien. Vi snakker om alt fra organisk bomull til resirkulert polyester. Utfordringen er at ønsket iblant er høyere enn viljen til å betale for de gode alternativene blant våre kunder. For oss holder det ikke at produktene våre bare er grønne. De må også være slitesterke, og ha en lang holdbarhet. Da kommer også betalingsvilligheten, forteller Pohl-Larsen.

– Vi har ambassadører eller influensere også på arbeidstøysiden. Vi får dessuten mye drahjelp, fordi vi har en sportsavdeling. Vi er jo ett og samme varemerke, med de samme verdiene, hvis jeg kan si det sånn. Der er kvalitet svært viktig, men kjøpsprosessen innen arbeidstøy er veldig annerledes. En arbeidsbukse blir betraktet som et verktøy. Det betyr at om en hengelomme er plassert «feil» på plagget, kan det være at hun eller han ikke vil kjøpe den – fordi den ikke vil fungere optimalt i arbeidet.

– Kjøpet er ikke på samme måte drevet av impuls når det gjelder arbeidstøy. Det går i mindre grad på fargevalg eller et lekkert design. I nærmere 100 prosent av tilfellene vil valget være drevet av behov og funksjon. Dette ser vi i butikker som selger arbeidstøy, både her i Norge og utenlands. Kunder kjøper gjerne to eller tre arbeidsbukser samtidig. De vet hvilken type bukse de skal ha, og de bruker dem til de er utslitt. Da har de nye par liggende, slik at de ikke må gå i butikken så ofte.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring