Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
[adrotate group="10"]
Yrkesklær tilpasses digitaliseringen

Emner
Bekledning

Publisert
04.juni.2018

Yrkesklær tilpasses digitaliseringen

– Vi har alltid ligget i forkant av utviklingen, og har lang tradisjon for å levere yrkes klær av topp kvalitet. Våre nye kolleksjoner tar utviklingen enda litt lenger, og byr på både spennende design og tilpasning til den digitale fremtiden på byggeplassene.

Christian Wilkens er NordicMarketing Specialist Workwear og Andreas Pohl-Larsen er – Produktdirektør. De nøler ikke med å si at nettopp Helly Hansen har en bakgrunn og en kompetanse som gjør dem spesielt egnet for å utvikle arbeidstøy videre. Bakgrunnen er ikke bare at Helly Hansen både har god tradisjon for arbeidstøy, men også fordi man har en egen sportsklær-kolleksjon. Dette betyr et unikt utgangspunkt for å møte utfordringene som bransjen vil få i forbindelse med den digitale utviklingen, forklarer de to.

Egen kabling

– Noe av det aller siste på denne fronten er ytterklær med pad-lomme og isydd kabling, som gjør at man også kan ha med seg ekstra ladeutstyr/powerbank i klærne.

– En digitalisering av klærne helt ut på byggeplassen, med andre ord?

– Vel, det er i alle fall slik at byggeledere, formenn og andre ikke lenger bærer på sitt skriveunderlag eller ringperm, men i stedet har forskjellige typer elektroniske pads for å holde seg oppdatert om byggets gang. Det betyr at vi som leverandør av yrkesklær må følge opp, og det gjør vi. Det kommer en rekke nyheter på denne fronten fremover, forteller karene.

3 lags filosofi

– Men hva betyr det i grunnen at dere kan trekke på erfaringer fra både sportsklær og yrkeshabitter?

– Det er klart at dette byr på store fordeler for oss. Det gjelder både design og ikke minst stoffvalg. Vi lager kolleksjoner som er spesialtilpasset det miljøet som man skal arbeide i, og det betyr at man hele tiden kan kjenne seg tørr og varm ute på byggeplassen.

– Hvordan gjør man det?

– Innerst satser vi på LIFA® superundertøy som er laget av vannavvisende fibre som transporterer fuktighet vekk fra kroppen. Dette er en teknologi vi har benyttet helt siden midten av 70-tallet, slår de fast. Men lag nummer 2 er minst like viktig: Når LIFA® er kombinert med et lag fuktighetsabsorberende egenskaper som for eksempel et fleecelag, transporteres svetten bort fra huden og ut til det andre laget der det absorberes. Ytterst har man så gjerne en skalljakke eller allværsjakke, som gjør at man ikke påvirkes av ytre miljø i form av regn, snø eller vind. Totalt sett betyr dette at når du kler av deg om kvelden, vil du oppleve at fleecejakken er fuktig, men ikke det innerste laget. Du holder deg altså varm og tørr, og det er jo hele hemmeligheten når det gjelder å trives på arbeidsplassen, forklarer de to.

To lag

– Dere nevnte innledningsvis at det er en fordel at Helly Hansen også har en sportsdivisjon?

– Ja, det er uten tvil en fordel. Da kan vi nemlig spille på to lag: Både designet til sportsklærne og robustheten til yrkesbekledningen. Det skaper en symbiose som tjener begge kolleksjonene. Det blir litt som å spille på to lag samtidig, sier de ettertenksomt.

– Hvorfor er det så viktig å ha denne bredden i produksjonen?

– Fordi vi ganske enkelt kan trekke ut det beste fra to verdener: Mens yrkesklærne har en robusthet som særtegner dem, nemlig innenfor alt fra brannhemming til slitestyrke og vanntetthet, har sportsklærne alltid vært hakket bedre når det gjelder snedig design.

«Vi lager kolleksjoner som er spesialtilpasset det miljøet som man skal arbeide i, og det betyr at man hele tiden kan kjenne seg tørr og varm ute på byggeplassen.»

– Så nå blir det mye glade farger på yrkesklærne fremover?

– Sakte i bakkene! Nordmenn er et ganske så konservativt folkeferd når det kommer til sin påkledning, i alle fall når det gjelder yrkesklær. Derfor selger vi i grunnen bare grått, blått og svart på dette feltet. Der er sportsfolket langt mer fleksible, og det kan nok hende det kommer andre farger i fremtiden. Men foreløpig er det ganske konservativt, det som velges, slår de fast. Dermed blir det hovedfunksjonene, om du skal holde deg varm eller bli nedkjølt av klærne, som blir avgjørende.

Prisbilde

– Men er ikke Helly Hansen-produktene veldig dyre for arbeidsfolk flest?

– Det bør avgjort ikke være avskrekkende. Likevel har vi laget tre forskjellige prisklasser, som vi kan kalle «god – bedre – best» slik at det burde være muligheter for å finne noe for alle. Selv om budsjettet ditt ikke er av de største, burde det gå an å finne noe som du vil ha stor glede av. Vi deltar ikke i det vi kan kalle «billig-markedet», eller det vi kan kalle det typiske kontraktsmarkedet. Det er der prisene virkelig er presset, og hvor prisene altså er avgjørene for de valgene som tas. Vi vil ganske enkelt ikke være med på den runddansen, forklarer de to karene.

– Hva med det skikkelige regntøyet, har dere fortsatt noe å by på der?

– Det har vi, men det er slik at PVC ikke kan puste like godt som tradisjonelt arbeidstøy. Da er det om å gjøre å være ekstra påpasselig med fleece jakken, for prinsippet skal være et ekstra lag med beskyttelse, og fleece greier på en behendig måte å transportere fuktighet vekk fra kroppen, slår karene fast.

Større bevissthet

– Hva er grunnen til at det blir så mye fokus på dette nå?

– Det er nok et faktum at folk har blitt mer bevisste, og gjerne vil ha bedre utseende produkter, og ikke minst bedre comfort. Det har vi sørget for, og vi er ganske sikre på at dette kommer til å vise seg som et stort konkurransefortrinn i fremtiden.

Les Også

First Movers siden 1877

Siden 1877, da Helly Juell Hansen begynte å produsere jakker og bukser behandlet med linolje, har Helly Hansen Workwear utviklet en lang liste med «først-til-markedet» innovasjoner.

Les Også

Blåkläder satser på kvinner: Stadig større damekolleksjon

Det er langt færre kvinner enn menn i håndverksindustrien, og markedet har derfor lenge tilbudt et svært begrenset utvalg av arbeidsklær for kvinner. I 2016 bestemte Blåkläder seg for å gjøre noe med dette, og resultatet er en damekolleksjon som stadig blir større.

På Forsiden Nå

Asplan Viak er tildelt planoppgaven med å samle NTNUs campus

Asplan Viak er valgt av Statsbygg til å bistå ved detaljregulering av NTNU campus i Trondheim, og har med WSP, A-lab og Ratio som samarbeidspartnere.

På Forsiden Nå

Nye prognoser: Dyster bølgedal for byggsektoren

Koronapandemien og tiltakene for å begrense smitten sender norsk økonomi inn i en lavkonjunktur. – Samlet sett venter vi en betydelig nedgang i aktiviteten i bygge og anleggsmarkedet på rundt 4 prosent i år. Til sammenligning var nedgangen under finanskrisen på 2 prosent. Det er forventet en nedgang for byggsektoren på 8 prosent, sier Jon Sandnes, adm.dir. i BNL.

På Forsiden Nå

Nye UiO: Dype tanker om brukervennlighet

Livsvitenskapsbygget på Blindern i Oslo blir ikke bare Norges største universitetsbygg, men også et fleksibelt og funksjonelt sted – der studenter og ansatte skal ha det bra.

På Forsiden Nå

Unik jordblanding får internasjonal anerkjennelse

Vega Scenes blågrønne tak skal ta unna økt nedbør som følge av klimaendringene, og bidra til lokalt mangfold av planter og insekter. For å få til det krevdes en unik lettvekts jordblanding. Det var ikke bare lett!

På Forsiden Nå

Økern Portal med bærekraftige løsninger

Det innovative næringsbygget Økern Portal får fasader fra WICONA produsert i Hydro CIRCAL 75R End-of-Life resirkulert aluminium. Aluminiumprofilene har et sertifisert innhold på minst 75% resirkulert avfall fra forbrukerprodukter.