Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
[adrotate group="10"]
Smarte veglys sparer både penger og miljø

Emner
Belysning

Publisert
15.February.2019

Smarte veglys sparer både penger og miljø

Statens vegvesens nye veglys på Tingvoll i Møre og Romsdal er smartere enn de fleste andre veglys. Det sparer både penger og miljøet.

De fleste veglysene her i landet lyser jevnt fra de slår seg på når det begynner å bli mørkt til de slår seg av igjen når dagslyset tar over. Slik er det ikke på den nye rv. 70 mellom Tingvoll og Meisingset på Nordmøre. Veglysene som blir montert her har radar og lyser 100 prosent kun når det er behov for det.

89 veglys med ny teknologi

De 22 første smarte veglysene er allerede i drift ved kommunesenteret Tingvoll. Til våren blir det montert 67 nye ved tettstedet Meisingset.

– Lysene økes til 100 prosent belysning på 100 meters avstand når radaren registrer bevegelser over 4 km/t på vegen. Ellers er lysene dimmet ned til 20 prosent, forteller prosjektleder Odd Helge Innerdal i Statens vegvesen.

Ett av få i Norge

Anlegget er det første med smarte veglys i Midt-Norge og ett av få i hele Norge. Det blir derfor en del prøving og justering for å komme fram til en drift som fungerer optimalt både for trafikanter og naboer.

Fram til nå har lyset bare vært på i 20 sekunder etter at en fotgjenger eller en bil har passert. Erfaringen er at det gir unødvendig mye tenning og slokking. Derfor må Statens vegvesen prøve seg fram og skaffe erfaring på hva som fungerer akkurat her.

Stort sparepotensial

– Det kjører ca. 1100 biler i døgnet her, og mellom kl. 12 og 06 passerer det under ti biler i timen. Da sier det seg selv at det er et stort sparepotensial i forhold til vanlige veglys, sier prosjektlederen.

Tjenes raskt inn

De smarte veglysene koster litt mer i innkjøp. Erfaringene fra lignende anlegg i Vestfold og Buskerud er at det er spart inn på lavere strømutgifter og økt levetid på grunn av LED-lys i løpet av 3-4 år.

– Miljøet sparer vi i form av redusert strømforbruk fra dag én og driftsutgiftene vil bli lavere enn det vi har vært vante til fra ordinære anlegg. Vi er blant de første, men dette tror vi er framtidas måte å lyse opp vegene i Norge på, avslutter prosjektleder Odd Helge Innerdal.

Les Også

Belysning har blitt viktigere for proffmarkedet

Konserndirektør i SG Armaturen i Lillesand, Geir Tønnesland, sier proffmarkedet har blitt mer bevisste de positive effektene av god belysning: Både inne i og utenfor et bygg.

Les Også

Setter «drømmebygg» i et helt nytt lys

Lys er mer enn fravær av mørke i Sola Airport Arena. Ateas prisvinnende kontorbygg setter ny standard for moderne belysning, mener Tord Christensen, landssjef hos Signify Norge.

På Forsiden Nå

Fremtidens tak er flerfunksjonelle

Hager og terrasser. Idrettsanlegg og lekeplasser. Solfangere og solcellepaneler. Men også bikuber. Alt kan plasseres på et tak. Salgsdirektør Frank Utheim hos Protan, sier fremtidens tak er flerfunksjonelle og bærekraftige.

På Forsiden Nå

Bør bygge omdømme på klimasaken

Byggenæringen har ennå ikke helt «draget» på de unge, og særlig ikke unge kvinner. Slik bør det ikke være, mener konserndirektør Hanne Rønneberg hos Sintef. Er du ung og brenner for klimasaken, gir det mening å velge byggfag og byggenæringen.

På Forsiden Nå

Tre har fått sin renessanse i byggebransjen

Hvor miljøvennlige er trebygninger? Og hvorfor bruke tre som materiale i store byggeprosjekter? NMBU-professor, Anders Qvale Nyrud, sier tre er en fornybar ressurs, og at tre er godt egnet som byggemateriale også i høyhus. Det er ikke uten grunn at verdens høyeste trehus står i Brumunddal.

På Forsiden Nå

Større stas med solenergi

Stadig flere bruker tak og fasader til egenprodusert strøm, melder ekspertene. Nå modner også markedet for integrerte solceller i bygningselementene.

På Forsiden Nå

Vi kan automatisere alt vi vil

– Med vår teknologi er det i prinsippet mulig å automatisere alt vi ønsker innenfor et bygg. Man kan spare store utgifter på denne måten, og samtidig skape sikkerhet.