Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
[adrotate group="10"]
Skal ta en markant posisjon innen digital innovasjon Foto: Multiconsult

Emner
Bae

Publisert
15.mai.2020

Skal ta en markant posisjon innen digital innovasjon

Multiconsult har satt seg høye ambisjoner for digital innovasjon og ser interessante mulighetsrom som selskapet nå vil styrke sin posisjon inn mot. For å lede arbeidet med å realisere selskapets digitale målsetning er Herman Bjørn Smith ansatt som Chief Digital Officer (CDO) og Rune Winther som leder for digital produktutvikling i selskapet.

Både Smith og Rune Winther er rekruttert fra interne miljøer i Multiconsult. Begge har vært toneangivende i Multiconsults digitale utvikling de senere årene.

– Vi ser et stort uforløst potensial i bransjen for hvordan teknologi og digitale løsninger kan skape verdi for både oss, kundene våre og samfunnet. Dette ønsker vi å gjøre noe med. Som mange andre i bransjen har vi lengre tid satt digitalisering på dagsorden, men nå ønsker vi å heve våre egne ambisjoner til et nytt nivå, slik at vi også bidrar til å ta bransjen inn i fremtiden, sier konsernsjef Grethe Bergly i Multiconsult.

Skal skape konkurransefortrinn

BAE-næringen har tradisjonelt vært ansett å ligge bak mange andre bransjer når det kommer til effektivisering og digital innovasjon, men satser nå i en helt annen skala enn tidligere. Multiconsult er ikke noe unntak og etablerer et eget team som skal bidra til at selskapets ambisjoner innen digitalisering realiseres.

– Vi ser stort mulighetsrom for å endre bransjen gjennom digital innovasjon. Vi skal derfor jobbe strukturert med digital innovasjon på en måte som ikke bare effektiviserer og forbedrer våre egne prosesser, men også skape ny konkurransekraft og nye markedsområder. Jeg tror det fremover ligger store konkurransefortrinn for de selskapene som nå gjør de riktige valgene og evner å se de store linjene. Vi skal være blant disse, sier Herman Bjørn Smith, nyutnevnt CDO i Multiconsult.

Inviterer til samarbeid

Multiconsult har stor tro på et utvidet samarbeid med aktører både i og utenfor den tradisjonelle BAE-næringen når fremtidens utfordringer skal møtes. De sterke endringsdrivere som vil endre bransjen i tiden fremover, ledes ikke nødvendigvis fra bransjen selv. Derfor mener Multiconsult at det i tillegg til mer omfattende bransjesamarbeid er viktig at innovasjon og utvikling også gjøres sammen med nye og andre typer partnere som har en helt annen tilnærming enn det som er vanlig for bransjen.

– Det er utrolig mye spennende som skjer utenfor bransjen, og som samtidig kan endre vår virksomhet. Jeg opplever at rådgiverbransjen har startet på en utvikling, men tror endringshastigheten vil øke i et raskt tempo, også påvirket av aktører vi i dag ikke kjenner til. I framtidsscenarier ser vi store muligheter til å ta en posisjon i denne utviklingen. Skal vi lykkes må vi både evne å tenke nytt, øke omstillingstakten og søke helt nye miljøer å samarbeide med, sier Smith.

Les Også

Cobuilder styrker konsernledelsen: henter inn ny Markedsdirektør

Cobuilder henter inn Solfrid Harbu som ny Markedsdirektør (Chief Marketing Officer) for å styrke og videreutvikle selskapets markedsposisjon både i Norge og internasjonalt.

Les Også

Nye retningslinjer reduserer kostnader i bygge- og driftsfasen

Sammen med Statsbygg og Sykehuset Vestfold har GS1 Norway nå utarbeidet nye retningslinjer for unik digital identifisering av BAE-næringens produkter. Retningslinjene skal sikre at vare- og informasjonsflyten blir enklere, raskere og sikrere i hele ver…

På Forsiden Nå

Asplan Viak er tildelt planoppgaven med å samle NTNUs campus

Asplan Viak er valgt av Statsbygg til å bistå ved detaljregulering av NTNU campus i Trondheim, og har med WSP, A-lab og Ratio som samarbeidspartnere.

På Forsiden Nå

Nye prognoser: Dyster bølgedal for byggsektoren

Koronapandemien og tiltakene for å begrense smitten sender norsk økonomi inn i en lavkonjunktur. – Samlet sett venter vi en betydelig nedgang i aktiviteten i bygge og anleggsmarkedet på rundt 4 prosent i år. Til sammenligning var nedgangen under finanskrisen på 2 prosent. Det er forventet en nedgang for byggsektoren på 8 prosent, sier Jon Sandnes, adm.dir. i BNL.

På Forsiden Nå

Nye UiO: Dype tanker om brukervennlighet

Livsvitenskapsbygget på Blindern i Oslo blir ikke bare Norges største universitetsbygg, men også et fleksibelt og funksjonelt sted – der studenter og ansatte skal ha det bra.

På Forsiden Nå

Unik jordblanding får internasjonal anerkjennelse

Vega Scenes blågrønne tak skal ta unna økt nedbør som følge av klimaendringene, og bidra til lokalt mangfold av planter og insekter. For å få til det krevdes en unik lettvekts jordblanding. Det var ikke bare lett!

På Forsiden Nå

Økern Portal med bærekraftige løsninger

Det innovative næringsbygget Økern Portal får fasader fra WICONA produsert i Hydro CIRCAL 75R End-of-Life resirkulert aluminium. Aluminiumprofilene har et sertifisert innhold på minst 75% resirkulert avfall fra forbrukerprodukter.