Foto: Acrylicon
Thor Lynneberg
Publisert: 22.03.2021 

– Mye kostbar lærdom i «billige» gulv

Oslo kommune har funnet ut at gode gulv ikke nødvendigvis handler om lav innkjøpspris, men fravær av vedlikehold, ifølge leverandøren Acrylicon Industrigulv.

Søndre Nordstrand bydel gjenåpnet Bøler bad for drøyt ett år siden, etter syv måneders rehabilitering. Badet har fått nye basseng, ny belysning og oppgradert garderobeanlegg med tilhørende fasiliteter. Gulv og vegger i alle garderober og dusjer er også nytt, levert av Acrylicon Industrigulv AS.

– Jobben ble gjort for Oslo kommune, gjennom Kultur- og idrettsbygg Oslo KF. Acrylicon produserer, leverer og installerer vegg- og gulvsystemer med høy trykkfasthet, unik slitestyrke og en eksepsjonell motstandsdyktighet når det gjelder kjemikalier, bakterier, elektrostatiske støt og brann, forteller leder i Acrylicon Industrigulv Tor Arild Hegstad.

– Oslo kommune har en veldig dedikert gjeng som jobber med dette. De er visjonære, i den forstand at de heller vil ha et grønt produkt som varer lenge, fremfor å reise et bygg billigst mulig – og i etterkant ikke ha kontroll på vedlikeholdsbudsjettet. Det er gøy. Vi har også jobbet med dem på Frognerbadet, Idrettshøgskolen, Bislett stadion og Jordal Amfi, for å nevne noe.

Bedre budsjett med Benjamin

– Oslo kommune har en rammeavtale med oss, fordi de etter due dilligence på eldre bygg for en tid tilbake har sett hvilke gulv som ennå står urørt, og dermed for dem er interessant å fortsette med. Etter femten driftsår har de konkludert med at vi leverer det beste produktet etter en kost/nytte-gjennomgang. Det eksisterer rett og slett ikke kostnader til vedlikehold.

Tor Arild har et favorittsitat, fra Benjamin Franklin, forfatter, oppfinner og en av lederne av den amerikanske revolusjonen i 1776:

"The bitterness of low quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."

– Pris er viktig. Vi skal være glade for at vi har konkurrenter. Det gjør oss sultne, og gjør at vi ikke kan tillate oss å bli late eller slurvete. Vi må holde oss på tå hev. Men kvalitet koster, og det er innkjøpere som ser seg blind på oppstartskost, sier Hegstad.

– På et vis er vår drømmekunde en som tidligere har valgt oss bort. Vi har noen slike referansekunder. Én av dem skriver at de tidligere gikk for en annen leverandør enn Acrylicon, på grunn av prisnivået. I dag legger de kun bare Acrylicon-gulv, fordi det holder lenger enn andre gulv. Dette er viktig, fordi bedriftene dermed kan drive business over lenger tid på disse gulvene, uten driftsstans. Det er kort fortalt god økonomi. I et slikt perspektiv blir produktet billig.

Har mange gjengangere

– De fleste av våre kunder blir gjengangere. Det tar vi som en tillitserklæring. For dem ligger det også en trygghet i at de hele tiden møter de samme menneskene hos oss, også når det gjelder installasjon. De vil aldri møte en tredjeparts installatør som spør hva som skal gjøres, når de allerede har brukt flere dager på å avtale detaljer i prosjektet med oss. Acrylicon Industrigulv har prosjektledere som sørger for oversikt og informasjonsflyt, gjennom hele prosessen. Dette har utvilsomt vært en suksessfaktor hos oss. Egne produkter og egne ansatte i alle posisjoner kombinert med egne ressurser som er dedikert for all HMS, KS og all administrativt prosjektarbeide gjør at kundene våre får alt de trenger sømløst fra en leverandør.

– En stor offentlig kunde fortalte meg en gang at vår pris var nesten 30 prosent dyrere enn hva de fikk levert av andre aktører. Da sa jeg – som sant er – at det ikke stemmer. Vår pris er langt lavere, men du må se det over tid. Kunden hadde data på sine bygg, og kunne bekrefte at der hvor Acrylicon hadde installert gulv lå de fint lenge. Der de hadde benyttet andre produkter, ble gulvene lagt om minst én gang i samme periode.

– Kunden konkluderte at vi leverte til nesten halv pris av konkurrenten. Da måtte jeg understreke at vi nok er veldig godt under det, hvis du regner med indirekte kostnader. Med Acrylicon blir gulvet kun lagt én gang. Det betyr at det dermed ikke blir nødvendig å stoppe produksjon og stenge arealet for å legge nytt gulv, tømme arealet, fjerne ødelagt belegg – som koster nesten like mye som å legge nytt – og så legge nytt belegg. Til slutt må alt remonteres. Hvis gulvbelegget ikke varer lenge blir det altså fort store omkostninger, sier Hegstad.

Tåler tidens tann

– Materialet vi bruker er avgjørelse for levetid. Det er en del produkter på markedet, som aldri herder fullt ut i romtemperatur. Det betyr at herdingen fortsetter også etter at gulvet er tatt i bruk, og egentlig så lenge det ligger der. Dette betyr at produktet blir hardere og hardere, og dermed også mister sin elastisitet. Det er en viktig egenskap. Med tanke på natt- og dagtemperatur, over fire årstider, blir det voldsomme termiske endringer. Da må gulvet «være med» på de bevegelsene som skjer, men samtidig ha styrke nok til å motstå de aktuelle belastningene som følger med bruk året rundt.

– I fabrikker må de også kunne stole på at gulvet tåler juling over lang tid. La oss si at Nortura investerer i en hamburgermaskin, som skal kunne stå urørt i ti år. Da vil det i en normal situasjon være slik at de betaler ned investeringen over den første halvdelen, i dette eksempelet fem år. De neste fem årene skal investeringen gi avkastning. For at dette faktisk skal bli slik, må jo også gulvet under vare i ti år. Det ville være en katastrofe om det ble en bakterieoppblomstring under den maskinen. Da skjer det vi kaller «uplanlagt driftsstans», og det er dyrt.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring