Foto: Emile Ashley / Helen & Hard
Emner
Tekst
Thor Lynneberg
Publisert
26.aug.2020

Mer metallic på byggfasadene

Interessen for fasadeplater med metallic-fargespill er langt større i Norge enn ellers i Europa. Konseptet «Tre tårn» er en driver, ifølge halvfabrikata-leverandøren Vink.

Med inspirasjon fra formen til et tre, er utformingen av boligblokkene «Tre Tårn» på Rundeskogen nordvest for Sandnes sentrum blitt et referansebygg for fasadeplaten Trespa Meteon. Trespa har vært på markedet i mer enn 60 år, men produktet har fått en ny vår med en kjerne av 70 prosent trefiber og 30 prosent herdeplast, samt metallic-fargespill.

De tre tårnene er åttekantet formen, og er organisert slik at det skapes diagonale siktakser mellom dem. Fasadeplatene består av trekantede plater. Platene er rotert i forskjellige retninger, slik at de reflekterer lyset på ulik måte, og gir en illusjon av en 3-dimensjonal fasade, opplyser arkitektselskapet Helen & Hard AS.

Spesielt fargespill

Bygget var nominert til Statens byggeskikkpris 2014, og mottok rosende omtale av juryen. Stadig flere har fått øynene opp for fasaden som er brukt, forteller salgssjef bygg hos halvfabrikata-leverandøren Vink, Karl-Martin Holmberg:

Illustrasjon: Emile Ashley / Helen & Hard

– «Tre tårn» har egentlig kun én type plate, med et avansert fargespill. Det er en metallic-variant, så når du vrir platene 90 eller 180 grader, vil lyset reflektere fargen på en helt annen måte. Det er ganske spesielt. Fasaden består av noe sånt som 3.500 tusen forskjellige trekanter, per bygg. De er satt sammen i ett system. Blant annet er det beregnet hvilket av byggene som skal vris i en gitt retning, for å få det fargespillet de er ute etter.

– Vink leverte fasadeplater til dette prosjektet i 2011, og Trespa bruker det fortsatt som sin hovedreferanse. «Tre tårn» blir brukt på alle fargekart, presentasjoner og brosjyrer. Folk har merket seg denne fasaden. Den er veldig levende. Når du går rundt der, vil fargespillet endre seg hele tiden. Det har definitivt vært en viktig døråpner for metallic-produktet, for vi selger langt mer metallic her enn hva gjør ellers i Europa.

Takler også tagging

– Disse platene er 100 prosent vedlikeholdsfrie. Du kan til og med tagge dem ned, spraye hele flaten sort og la den stå i flere dager. Med anti-grafittivask blir platen like fin igjen. Den vasken kommer jo med aggressivt kjemikalie, som på andre typer plater normalt «spiser opp» overflatebehandlingen. Men her får du ikke de «rosene», eller «dottene», etter en slik vask. Trespa er et «dødt» materiale. Det er ingen «åpne» porer, sier Holmberg.

– Vink i Sverige har testet Trespa i over et år, hvor folk tagger ned platene. Så vasker de platene igjen, én gang i uken. Og selv etter et år holder overflatebehandlingen og fargespillet. Anti-tagging er noe vi bruker i salg hele tiden. Problemet er at folk likevel ofte velger bort det beste alternativet, til fordel for det billigste. Prisforskjellen kan være så lite som 100 eller 200 kroner per kvadratmeter, men likevel går de for billigere løsninger.

Flere velger kvalitet

Dette er i ferd med å endre seg, i takt med nye krav til vedlikehold hos entreprenørene, mener Holmberg. De siste to årene har entreprenører i langt større grad satset på kvalitet.

Illustrasjon: Emile Ashley / Helen & Hard

– Historisk har folk hatt en oppfatning om at en fasadeplate kun er en fasadeplate, men nå ser vi at flere tenker at ting skal vare lenge. Kundene regner i større grad inn vedlikehold. Færre ser for seg at de skal bytte ut fasadene hvert tiende år. Det blir jo over byggets levetid temmelig mye dyrere enn å investere én gang i en fasade som holder. Flere leter etter en fasade som kan holde i 50 eller 60 år.

– Folk er lei av å bytte ut fasader, og å male vegger. Arkitekter og byggherrer har også et tydeligere ønske om å reise et bygg som er levende lenge. Én driver kan være føringer innen offentlige byggprosjekter. De setter i økende grad krav til at entreprenørene skal stå for vedlikehold, for eksempel i 10 eller 15 år. Da blir det plutselig mer interessant å investere i bedre materialer. Det er en fornuftig måte å tenke på. Det koster mer, men så blir det også gjerne den eneste gangen du gjør den investeringen i bygget.

– Trendene i Norge kan være temmelig annerledes enn hva de er sørover i Europa. Her i Norge har trenden vært grått, de siste tre – fire årene. Alt er grått. I tillegg tar altså metallic-fargen av. En annen ting som kommer er plater med trykk. Du kan printe et bilde, egen logo, eller få et ferdigtrykket mønster fra produsent. Så langt er det mest brukt i mer spesielle bygg, men det ser veldig flott ut.

Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring