Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
[adrotate group="10"]
Legger gulvet med pumpebil

Emner
Gulv

Publisert
06.desember.2018

Legger gulvet med pumpebil

  • Mesterutdanning Articleboard

Uten pumpebil er det vanskelig å levere avrettingsjobber i det store prosjektmarkedet. Weber har utstyret for at kundene skal slippe investeringen.

Det er mye som kan gå galt under flyting av store gulvprosjekter. Kvaliteten på gulvet er helt avhengig av at jobben går på skinner. Med ferdigblandet gulvavretting direkte på byggeplassen får entreprenørene riktig mengde til rett tid.

Inntil 20 tonn avrettingsmasse i timen

Leveransen kommer til byggeplassen som tørt pulver, tilsettes der riktig mengde vann og blandes i Webers egen blandemaskin inni pumpebilen. Det hele fungerer som en rullende fabrikk, styrt av sjåføren fra en dataskjerm. Sjåføren håndterer blandingsforholdet, følger med på vanntrykket og sørger for korrekt væskemengde til produktet. Levering med pumpebil er aktuelt for de store gulvprosjektene på over 250 kvadratmeter.

– Fra nye kunder som ikke er vant til pumpebil, får vi tilbakemeldinger på hvor raskt og smidig det går. Kunder som har brukt leveringsmetoden i mange år, kommenterer at dagens pumpebiler er mye raskere og pumper bedre enn tidligere, forteller produktsjef for gulv Thomas Nilsen Nordli i Weber.

Leveransen bør være på rundt fire tonn tørt pulver før det er rasjonelt å bruke pumpebil.

– Store prosjekter og løsninger med lyd- og varmehensyn og tykke sjikt er tidkrevende. Pumpebilene effektiviserer kundenes jobb fordi vi kan pumpe store volum, opp mot 20 tonn per time, forteller Nordli.

– Vi sparer masse tid

– Vi pleier å støpe mellom 50 og 70 tonn og ville aldri klart det for hånd. Flere har pumpebiler, men vi har et godt samarbeid med salgspersonene i Weber, forteller Russell Hall i entreprenørfirmaet ILC Construction.

Han forteller at samarbeidet er effektivt.

– Vi får rask tilbakemelding og kontaktpersonene er dyktige med den nødvendige kunnskapen. Salgspersonene fikser, ordner og løser problemet for oss med en gang. Vi slipper både å vente og finne en løsning selv hvis for eksempel noe skjærer seg på byggeplass og vi trenger en leveranse veldig raskt. Det betyr veldig mye og vi sparer masse tid, forteller Hall.

Slipper å investere flere millioner i pumpebil

For flere firmaer er det en fordel å slippe å binde opp kapital i en egen pumpebil. Nordli opplyser at en pumpebil med strømaggregat, nødvendig tilbehør, henger og lastebil, i dag koster rundt 5,5 millioner kroner.

– Det er en betydelig investering. I tillegg til driftskostnadene må en person også ansettes for å kjøre og operere bilen. Utgifter til silo kommer på toppen av dette, oppsummerer han.

Unngår stans i arbeidet

Weber var blant de første som tilbød leveranse med pumpebil, biler som firmaet selv hadde utviklet og produsert. I dag er det flere utførende entreprenører med pumpebiler. Den største forskjellen fra å eie selv, er at Weber tar ansvaret dersom pumpebilen skulle havarere.

– Vår bilpark er stor nok til å serve kundene også om en pumpebil må på service. Slik unngår firmaene at produksjonen stopper opp, forsikrer Nordli.

På OSL lufthavn Gardermoen, ble det støpt 5.000 tonn Weber-gulv da lufthavnen ble utvidet.

– Når vi går i gang med store sparklinger må bulkbilene være på plass slik at vi ikke får stopp. Vi er helt avhengig av at Webers logistikk fungerer. Og det gjør den, fortalte Øyvind Bratli i Gauksås Gulvstøp den gangen.

No items found
På Forsiden Nå

Lang historie innen brannsikring i Norge og Norden

Brannsikring og brannteknisk rådgiving er et stort marked. Firesafe har i dag nærmere 660 ansatte i Norge, Sverige, Danmark og Finland som til daglig jobber med brannsikring. Konsernet omsetter for omtrent 900 millioner i år og er en av de største aktørene i Norden.

På Forsiden Nå

Etterslep av vedlikehold i kommunene

Det er et formidabelt etterslep av vedlikehold i norske kommuner. Tallene varierer, men de fleste er enige om at det er snakk om enorme beløp. Likevel er det ikke håp om at staten kommer med milde gaver for å redde kommunene ut av knipa, svarer departementet.

På Forsiden Nå

Stort engasjement for smarte byer

Digitalisering og smarte byer kan redde verden. Hvis vi vil.

På Forsiden Nå

NTNU skal lede europeisk bærekraftprosjekt

NTNU har gjennom forskningssenteret for nullutslippsområder (FME ZEN) i smarte byer fått midler av EU til å forske på bærekraftige nabolag i Europa. SINTEF og OBOS er med som partnere.

På Forsiden Nå

Lanserer FDV-løsning for Digital Tvilling i ÅpenBIM

I samarbeid med en rekke byggherrer og entreprenører i Norge lanserer Dalux nå støtte for bruk av digitale tvillinger i ÅpenBIM i FDV-systemet DaluxFM. Utviklingen betyr at det fremover vil være veldig enkelt å drifte, forvalte og vedlikeholde eiendom basert på BIM-modeller i åpent format (IFC). Dette kan være ved bruk av BIM-modeller som er produsert i forbindelse med byggefasen, eller av eksisterende bygninger som er modellert opp i etterkant.