Meny
Legger gulvet med pumpebil

Emner
Gulv

Publisert
06.December.2018

Legger gulvet med pumpebil

Fremtidensbygg_Artikkelboks - 300x250Fremtidensbygg_Mobilplattform-480x300.png

Uten pumpebil er det vanskelig å levere avrettingsjobber i det store prosjektmarkedet. Weber har utstyret for at kundene skal slippe investeringen.

Det er mye som kan gå galt under flyting av store gulvprosjekter. Kvaliteten på gulvet er helt avhengig av at jobben går på skinner. Med ferdigblandet gulvavretting direkte på byggeplassen får entreprenørene riktig mengde til rett tid.

Inntil 20 tonn avrettingsmasse i timen

Leveransen kommer til byggeplassen som tørt pulver, tilsettes der riktig mengde vann og blandes i Webers egen blandemaskin inni pumpebilen. Det hele fungerer som en rullende fabrikk, styrt av sjåføren fra en dataskjerm. Sjåføren håndterer blandingsforholdet, følger med på vanntrykket og sørger for korrekt væskemengde til produktet. Levering med pumpebil er aktuelt for de store gulvprosjektene på over 250 kvadratmeter.

– Fra nye kunder som ikke er vant til pumpebil, får vi tilbakemeldinger på hvor raskt og smidig det går. Kunder som har brukt leveringsmetoden i mange år, kommenterer at dagens pumpebiler er mye raskere og pumper bedre enn tidligere, forteller produktsjef for gulv Thomas Nilsen Nordli i Weber.

Leveransen bør være på rundt fire tonn tørt pulver før det er rasjonelt å bruke pumpebil.

– Store prosjekter og løsninger med lyd- og varmehensyn og tykke sjikt er tidkrevende. Pumpebilene effektiviserer kundenes jobb fordi vi kan pumpe store volum, opp mot 20 tonn per time, forteller Nordli.

– Vi sparer masse tid

– Vi pleier å støpe mellom 50 og 70 tonn og ville aldri klart det for hånd. Flere har pumpebiler, men vi har et godt samarbeid med salgspersonene i Weber, forteller Russell Hall i entreprenørfirmaet ILC Construction.

Han forteller at samarbeidet er effektivt.

– Vi får rask tilbakemelding og kontaktpersonene er dyktige med den nødvendige kunnskapen. Salgspersonene fikser, ordner og løser problemet for oss med en gang. Vi slipper både å vente og finne en løsning selv hvis for eksempel noe skjærer seg på byggeplass og vi trenger en leveranse veldig raskt. Det betyr veldig mye og vi sparer masse tid, forteller Hall.

Slipper å investere flere millioner i pumpebil

For flere firmaer er det en fordel å slippe å binde opp kapital i en egen pumpebil. Nordli opplyser at en pumpebil med strømaggregat, nødvendig tilbehør, henger og lastebil, i dag koster rundt 5,5 millioner kroner.

– Det er en betydelig investering. I tillegg til driftskostnadene må en person også ansettes for å kjøre og operere bilen. Utgifter til silo kommer på toppen av dette, oppsummerer han.

Unngår stans i arbeidet

Weber var blant de første som tilbød leveranse med pumpebil, biler som firmaet selv hadde utviklet og produsert. I dag er det flere utførende entreprenører med pumpebiler. Den største forskjellen fra å eie selv, er at Weber tar ansvaret dersom pumpebilen skulle havarere.

– Vår bilpark er stor nok til å serve kundene også om en pumpebil må på service. Slik unngår firmaene at produksjonen stopper opp, forsikrer Nordli.

På OSL lufthavn Gardermoen, ble det støpt 5.000 tonn Weber-gulv da lufthavnen ble utvidet.

– Når vi går i gang med store sparklinger må bulkbilene være på plass slik at vi ikke får stopp. Vi er helt avhengig av at Webers logistikk fungerer. Og det gjør den, fortalte Øyvind Bratli i Gauksås Gulvstøp den gangen.

No items found
På Forsiden Nå

Eiendomsbransjen er teknisk konservative

– Eiendom som en aktivaklasse er preget av forholdsvis lav risiko. Av denne grunn har eiendomsbransjen vært trege med å ta i bruk teknologiske nyvinninger, ettersom innovasjon tilfører et risikoelement. Således skiller eiendomsbransjen seg fra entreprisebransjen, hvor bruken av teknologiske nyvinninger drives frem av et sterkt ønske om å øke bransjens forholdsvis lave marginer. Likevel blir entreprisebransjen ofte fremhevet som en bransje som er treg med å ta i bruk ny teknologi.

På Forsiden Nå

Det europeiske markedet bedres for arkitekter

Etter at det europeiske arkitektmarkedet nærmest lå nede etter finanskrisen, har vi sett god vekst i det siste. Dette er svært positivt, og gir også store muligheter for norske arkitektbedrifter. Men samtidig skal man være klar over at det også byr på en del utfordringer.

På Forsiden Nå

Regjeringen digitaliserer bolighandelen

– Regjeringen har lansert en rekke tiltak for forenkling, økt digitalisering og styrket IKT-sikkerhet, også i bygge- og eiendomsbransjen der vi har gjort grep for en mer effektiv tinglysing. Kartverket og Altinn har i samarbeid med flere markedsaktører etablert en løsning som i større grad gjør det mulig for banker og eiendomsmeglere å innføre heldigital eiendomshandel.

På Forsiden Nå

Hvordan bygge bærekraftige byer for fremtiden?

FN beregner at 68 prosent av verdens befolkning kommer til å bo i byer innen 2050. Bærekraftig byutvikling blir derfor enda viktigere i årene som kommer. Nå kommer verdens største konferanse om bærekraftig byutvikling til Oslo i slutten av mai.

På Forsiden Nå

Man må se på det store bildet

– Det finnes ingen enkle løsninger for å få ned klimagassutslippene i verden. Hverken i Norge eller andre steder sitter man på noen «mirakelkur» som vil fikse det hele. Vi må iverksette en masse enkeltgrep som i sum vil ha den ønskede effekten.