Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
[adrotate group="10"]
– Bærekraft bringer nye kunder Foto: Paroc

Emner
Islolasjon


Tekst
Thor Lynneberg

Publisert
30.oktober.2019

– Bærekraft bringer nye kunder

Isolasjonsbedriften Paroc investerer mye i mer miljøvennlige produkter. Vi bygger en posisjon i et marked som krever grønnere løsninger, sier daglig leder Geir Melby.

Mesterutdanning Articleboard

– Folk bygger på forskjellige måter. Byggeavfall blir sortert. Kravene til grønnere løsninger er kostnadsdrivende, men de gir oss også en unik mulighet til å posisjonere oss som et selskap med bærekraftige produkter – i et marked som stadig krever mer av nettopp det, forteller Geir Melby, daglig leder i Paroc.

I 2018 ble Paroc en del av Owens Corning. Owens Corning utvikler, produserer og markedsfører isolasjons-, taktekkings- og fiberglasskompositt. Paroc regner seg som markedsledere innen både bygningsisolasjon og teknisk isolasjon i sine kjernemarkeder: Finland, Sverige og Baltikum. I tillegg selger de produktene i Polen, Tyskland, Storbritannia, Norge og Russland.

– Lokalvalget i september viste oss hvor mye det betyr å tenke grønt – også for våre norske kunder og forbrukere flest. Dette er viktig for kunder i alle våre markeder. Vi er derfor nødt til å tenke energieffektivisering. Vi har et veldig stort ansvar for at produktene vi bringer til torgs er med på å begrense energibruken rundt om.

Ser muligheter i miljøbekymringen

– Det er et markedsfortrinn å være en innovativ produsent, og komme med nye og innovative løsninger til markedet. Det igjen, leder til et enda «grønnere» markeder. Så det er en god sirkel, og det sporer til nytenking og kreativitet. Kundene får mer bærekraftige løsninger.

Men hva med betalingsvilligheten? Betaler kundene mer for bærekraft?

– Betalingsvilligheten er delvis høyere. Offentlige tiltakshavere har absolutt en høyere betalingsvilje for løsninger som er bærekraftige. Når det gjelder mindre og private prosjekter, blir det fort litt mer utfordrende. De velger av og til mer profitable løsninger enn de grønneste.

– Kundedrevet produktutvikling er ellers ikke noe nytt. I starten på en produktsyklus er det som regel slik at produsenten tar mye av investeringen for å komme inn på markedet med de nye – og eventuelt grønnere – produktene. Løsninger, også. Det er kanskje enda viktigere i dag; å se på hele systemløsninger. Samtidig er utvikling av slike produkter kostnadsdrivende – både for oss, og utbyggere. Vi driver hele tiden produktutvikling, for å møte ikke bare gjeldende miljøkrav, men også krav som kommer lenger inn i fremtiden.

Finnes det mer miljøvennlige alternativer til steinull?

– En produsent av tradisjonelle isolasjonsmaterialer leverer både bærekraftige og energieffektive produkter. For meg er det ingen forskjell på isolasjon basert på mineraler, mot andre alternativer. Vi mener vi absolutt har et bærekraftig isolasjonsmateriale, på lik linje med våre mineralull-konkurrenter.

– Steinull står hele byggets levetid, men vi tenker gjenbruk i de tilfeller der du sanerer, river eller bygger nytt. Vi kaller det «Rewool»-konsepter. De inkluderer også kapp fra byggeplasser. Vi tar det da tilbake, og lager løsull av det. Vi ser at kundene er mer opptatt av dette. Samtidig er det jo stadig større krav til «renere» byggeplasser.

– Det er også større fokus på sortering på byggeplasser. I tilfeller hvor det er blandingsavfall kan ikke vi ta det tilbake til vår fabrikk og lage ny stein- eller løsull. Det må være kun steinull i det som leveres tilbake til fabrikken, sier Melby.

Flere byfolk, lavere energibruk

– Skal vi i Norge leverer på klimamålene i Paris-avtalen fra 2015 og andre klimamål, er vi nødt til å prioritere renovering av eksisterende bygg i langt større grad fremover. Det er allerede et tegn i tiden. Dette vil det bli mye mer av i næringen. Veldig mange av de byggene vi i fremtiden bor og jobber i er allerede bygget. Skal vi klare å bli mer energieffektive, og bruke mindre energi til blant annet oppvarming, må vi sørge for at også byggene som allerede eksisterer blir mer energieffektive.

– Vi ser også mer urbanisering. Folk trekker til større byer. Det vil trolig lede til større fokus på leilighetsbygg og flerhusholdningshus i tiden fremover. Vi som produsenter må altså komme frem til gode systemløsninger når det gjelder både fasader og grunnløsninger med tanke på det utviklingstrekket.

 

Les Også

Sparer flere tonn med ny isolasjon for kompakte tak

Glava lanserer GLAVA® Robust lamell, en lett løsning for isolering av kompakte tak. Det betyr mer effektiv isolering av takarealer og stor besparelse på vekt. Lamellene har lav vekt og er enkle å bruke. Det gir god logistikk og enklere hverdager på…

Les Også

Bygging av Norges største pleiehjem i massivtre

Bygninger i massivtre er en voksende trend i Norden, og Norge er ikke noe unntak. For kort tid siden åpnet Norges største pleiehjem i massivtre. Valget av nettopp massivtre stiller høye krav til brannsikkerheten. Dette gjorde at byggherren valgte å iso…

På Forsiden Nå

Digitale verktøy gjør byggebransjen mer bærekraftig: Gir også færre feil

Når byggebransjen tar i bruk digitale verktøy i større omfang, gir det mange positive effekter, sier direktør for digitalisering og utvikling hos Statsbygg. Digitaliseringen gjør bransjen mer økonomisk bærekraftig og mer miljøvennlig. Dessuten gir det færre feil under byggeprossene.

På Forsiden Nå

– Vi trenger tydelige digitaliseringskrav

Næringen kan bli både grønnere og mer effektiv. Mye kommer til å skje, dersom byggherrer blir tydeligere på krav om digitalisering, mener sjefen i BNL.

På Forsiden Nå

Arbeidstilsynet: Ser bedring i næringen

Siden 2014 har antall dødsfall og antall skader i byggenæringen gått ned. Mye av æren skal aktørene selv ha, mener Arbeidstilsynet.

På Forsiden Nå

Bruker digitale tvillinger for å skape bedre bygg og kommunale tjenester

Alta kommune ønsker å bli en heldigital bestiller av bygg- og anleggs-oppdrag. Men da skal både næringsliv og beboere involveres. Leder for Smart Construction Cluster, Tor Arne Bellika, håper bransjen og kommune-Norge kan la seg inspirere.

På Forsiden Nå

Vinnerkonseptet er å tenke annerledes

– Vi forsøker å bruke hodet, rett å slett. Hos oss er vi ikke opptatt av flotte diplomer til å ha på veggene. Det skal bygges etter TEK 17, og vi skal ha ned det samlede klimaavtrykket. Dessuten bygges hele greia på timer. Ingen anbud stappet fulle av forbehold.