Foto: Paroc
Thor Lynneberg
Publisert: 30.10.2019 

– Bærekraft bringer nye kunder

Isolasjonsbedriften Paroc investerer mye i mer miljøvennlige produkter. Vi bygger en posisjon i et marked som krever grønnere løsninger, sier daglig leder Geir Melby.

– Folk bygger på forskjellige måter. Byggeavfall blir sortert. Kravene til grønnere løsninger er kostnadsdrivende, men de gir oss også en unik mulighet til å posisjonere oss som et selskap med bærekraftige produkter – i et marked som stadig krever mer av nettopp det, forteller Geir Melby, daglig leder i Paroc.

I 2018 ble Paroc en del av Owens Corning. Owens Corning utvikler, produserer og markedsfører isolasjons-, taktekkings- og fiberglasskompositt. Paroc regner seg som markedsledere innen både bygningsisolasjon og teknisk isolasjon i sine kjernemarkeder: Finland, Sverige og Baltikum. I tillegg selger de produktene i Polen, Tyskland, Storbritannia, Norge og Russland.

– Lokalvalget i september viste oss hvor mye det betyr å tenke grønt – også for våre norske kunder og forbrukere flest. Dette er viktig for kunder i alle våre markeder. Vi er derfor nødt til å tenke energieffektivisering. Vi har et veldig stort ansvar for at produktene vi bringer til torgs er med på å begrense energibruken rundt om.

Ser muligheter i miljøbekymringen

– Det er et markedsfortrinn å være en innovativ produsent, og komme med nye og innovative løsninger til markedet. Det igjen, leder til et enda «grønnere» markeder. Så det er en god sirkel, og det sporer til nytenking og kreativitet. Kundene får mer bærekraftige løsninger.

Men hva med betalingsvilligheten? Betaler kundene mer for bærekraft?

– Betalingsvilligheten er delvis høyere. Offentlige tiltakshavere har absolutt en høyere betalingsvilje for løsninger som er bærekraftige. Når det gjelder mindre og private prosjekter, blir det fort litt mer utfordrende. De velger av og til mer profitable løsninger enn de grønneste.

– Kundedrevet produktutvikling er ellers ikke noe nytt. I starten på en produktsyklus er det som regel slik at produsenten tar mye av investeringen for å komme inn på markedet med de nye – og eventuelt grønnere – produktene. Løsninger, også. Det er kanskje enda viktigere i dag; å se på hele systemløsninger. Samtidig er utvikling av slike produkter kostnadsdrivende – både for oss, og utbyggere. Vi driver hele tiden produktutvikling, for å møte ikke bare gjeldende miljøkrav, men også krav som kommer lenger inn i fremtiden.

Finnes det mer miljøvennlige alternativer til steinull?

– En produsent av tradisjonelle isolasjonsmaterialer leverer både bærekraftige og energieffektive produkter. For meg er det ingen forskjell på isolasjon basert på mineraler, mot andre alternativer. Vi mener vi absolutt har et bærekraftig isolasjonsmateriale, på lik linje med våre mineralull-konkurrenter.

– Steinull står hele byggets levetid, men vi tenker gjenbruk i de tilfeller der du sanerer, river eller bygger nytt. Vi kaller det «Rewool»-konsepter. De inkluderer også kapp fra byggeplasser. Vi tar det da tilbake, og lager løsull av det. Vi ser at kundene er mer opptatt av dette. Samtidig er det jo stadig større krav til «renere» byggeplasser.

– Det er også større fokus på sortering på byggeplasser. I tilfeller hvor det er blandingsavfall kan ikke vi ta det tilbake til vår fabrikk og lage ny stein- eller løsull. Det må være kun steinull i det som leveres tilbake til fabrikken, sier Melby.

Flere byfolk, lavere energibruk

– Skal vi i Norge leverer på klimamålene i Paris-avtalen fra 2015 og andre klimamål, er vi nødt til å prioritere renovering av eksisterende bygg i langt større grad fremover. Det er allerede et tegn i tiden. Dette vil det bli mye mer av i næringen. Veldig mange av de byggene vi i fremtiden bor og jobber i er allerede bygget. Skal vi klare å bli mer energieffektive, og bruke mindre energi til blant annet oppvarming, må vi sørge for at også byggene som allerede eksisterer blir mer energieffektive.

– Vi ser også mer urbanisering. Folk trekker til større byer. Det vil trolig lede til større fokus på leilighetsbygg og flerhusholdningshus i tiden fremover. Vi som produsenter må altså komme frem til gode systemløsninger når det gjelder både fasader og grunnløsninger med tanke på det utviklingstrekket.

 

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring