Publisert: 09.01.2019 

Flisleverandør med helsefokus til Bjørkebadet

– Jeg synes historien bak leverandøren av fliser til Bjørkebadet er facinerende. Det er nemlig slik at 1 euro av...

– Jeg synes historien bak leverandøren av fliser til Bjørkebadet er facinerende. Det er nemlig slik at 1 euro av hver eneste solgte m2 flis, går til kreftforskning. Et utrolig spennende  fokus for et selskap som er familieid, og der eierne har tatt et standpunkt.

Stefan Odehammar har vært prosjektleder for Modena når det gjelder leveranser av fliser og sparkel blant annet til det såkalte «Bjørkebadet» på Bjørkelangen. Selv om dette er et såkalt «low budget»-prosjekt, med støtte fra tippemidler, har hovedentreprenøren HENT landet på en totalentreprise eks mva på rundt 56 millioner kroner.

Underleverandører

– Men dere har hatt flere underleverandører for å kunne levere det Bjørkebadet trengte av varer?

– Ja, vi har heldivis veldig flinke underleverandører, blant annet med Alfix sparkel, membran og lim fra Danmark. Men som jeg sa innledningsvis, er kanskje den aller mest fascinerende leverandøren Blink fliser fra Tyskland. De holder nemlig til i et område der leiren er ut over det vanlige når det gjelder leire. Det betyr så klart at de ganske tidlig kunne levere høykvalitetsfliser til en god pris. Og grunnen til at de fortsatt kan gjøre akkurat det, er svært spennende.

«Her har vi en bedrift som både har et sosialt ansvar, og som kan levere topp produkter.»

– Alt du fortalte var at de støtter kreftforskning, og det er det jo heldigvis en del som gjør?

– Ja, men jeg har aldri hørt om noen som er så konsekvente som eierfamilien bak Blinkflisene. Såvidt jeg har kunnet bringe på det rene, var faktisk bakgrunnen at svært mange i familien døde av den forferdelige sykdommen i en periode. Det førte til at familien kom sammen, og rett og slett vedtok at heretter skulle en euro av hver eneste solgte kvadratmeter flis gå til nettopp kreftforskning.

– Og det har de overholdt til nå?

– Ja, du vet når tyskerne først bestemmer seg for noe, så overholder de det, humrer han. Og legger til en annen side ved vedtaket:

– Det er nemlig slik at samtidig vedtok de at det alt vesentlige av overskuddet i bedriften skal pløyes tilbake i bedriften, og ikke taes ut som utbytte. Det betyr at store beløp som ellers ville ha vært fortjeneste, i stedet blir investert i innovasjon, i bedre maskiner og bedre arbeidsforhold. Dermed har det blitt en bedrift som følger utviklingen tett, og som kan levere produkter som til de grader føler utviklingen. Så her har vi en bedrift som både har et sosialt ansvar, og som kan levere topp produkter. Vi er veldig stolt som får lov å representere dem, understreker Odehammar.

«Det skal bli spennende å følge denne utviklingen på nært hold, for jeg kjenner meg overbevist om at vi virkelig er i «siget» nå.»

– Er dette et salgsargument for dere tror du?

– Vel, det er jeg litt usikker på, for folk er nok kanskje mest opptatt av kvaliteten på varene veid opp mot den prisen vi kan levere. Men siden begge deler er på plass for oss, synes nok mange at det er en ganske interessant historie bak selskapet også, smiler han fornøyd.

– Så nå er dere klare for nye oppdrag?

– Ikke bare klare, vi er faktisk i gang både med å regne opp og levere til en rekke andre prosjekter. Det skal bli spennende å følge denne utviklingen på nært hold, for jeg kjenner meg overbevist om at vi virkelig er i «siget» nå, sier en svært optimistisk Odehammar.

Spennende prosjekt

– Dette har blitt et spennende prosjekt for dere i Modena?

– Ja, det har det virkelig. Vi har levert hele 3.500 kvadratmeter fliser med dertil hørende sparkel, og det blir noen trailere, skal jeg fortelle deg, smiler han fornøyd. Han legger til at det også har vært spesielt på den måten at det har vært et tett samarbeide med flisleggerfirmaet.

– Gav det mersmak, eller blir det mindre av dette heretter?

– Hehe, neida, vi kom godt ut av det med flisleggerne vi, så dette er avgjort en arbeidsform vi gjerne går inn på igjen. Vi trives godt med en slik arbeidsform, fordi vi er stolte av produktene våre, og veldig gjerne tråkker til for at de skal bidra til best mulig resultat, slår han fast.

– Og det har da også blitt et svært moderne anlegg?

– Det vil jeg avgjort si. Til tross for at dette som sagt hele tiden har hatt som forutsetning at det skal være et såkalt «low budget» prosjekt, har vi fått vise oss skikkelig fram med våre leveranser. Det er blitt et 25 meter langt konkurransebasseng, med 6 baner. Dessuten er det blit plass til et rehabilitteringsbasseng, et plaskebasseng og en «kaldkulp». Og jammen tror du ikke de fremtidige brukerne kan kose seg i et stort boblebad også, om de skulle føle for det, sier han fornøyd. I tillegg har så klart anlegget også garderober og det som ellers måtte høre til av servicerom for et slikt bygg

– Når var oppstarten?

– Vi startet opp på nyåret med vår del av leveransen. Vi leverte som sagt en god del ekstra i tillegg til selve flisene, så sparkel, påstøp og membran kom vel opp i over 100 tonn, såvidt jeg husker. Det er en leveranse å legge merke til for oss, sier han fornøyd.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring