Foto: Helly Hansen
Publisert: 03.03.2020 

First Movers siden 1877

Siden 1877, da Helly Juell Hansen begynte å produsere jakker og bukser behandlet med linolje, har Helly Hansen Workwear utviklet en lang liste med «først-til-markedet» innovasjoner.

Med over 140 års innovasjonshistorie lanserte HH Workwear i 2015 den første ekte 4-veis stretchbuksen i arbeidstøymarkedet; Magni Workpant. Et av mange «first move-konsept» som nå sprer etterdønninger i hele bransjen.

– Vi mener fortsatt at denne helt fantastiske buksen er den beste buksen på markedet. Selv går jeg inn dem stort sett hele tiden, - også i kunde og ledermøter, sier Ole Petter Opprann, Country Manager Norway, Helly Hansen Workwear.

– 4 way stretch er en feature vi med stolthet fortsetter å jobbe med i mange av våre produkter, som for eksempel jakker og synlighetsbukser.

Foto: Helly Hansen

De som gjerne har høyest forbruk av bukser er entreprenører og murere. De tilbringer mye tid med å jobbe på knærne, krabbe opp og ned i hull ol., og er ellers omringet av materialer som sliter mye på klærne.

– Her er stretch et åpenbart valg, som vinner mer og mer frem, da buksene følger kroppen i stedet å motvirke bevegelsene og gjerne ryker typisk i skrittet, forklarer Ole Petter Opprann.

3-lagsprinsippet

Helly Hansen begynte å produsere funksjonelt undertøy allerede på 70-tallet.

– En produksjon som dermed var starten for selskapets sterke innovasjoner innen 3-lagsprinsippet. Et prinsipp basert på svettetransport, optimal ventilasjon og varmeisolasjon.

– Vi har helt fra begynnelsen av vår produksjon av funksjonelt undertøy arbeidet med flerlagsprinsippet hvor hvert lag har forskjellige funksjoner.

– Undertøyet holder deg varm og tørr, mens det midterste laget isolerer, og det ytterste laget beskytter deg mot all slags vær som vind, vann, varme eller snø!

– Dette er ett prinsipp vi fortsetter å jobbe med, da våre forhandlere setter pris på at håndverkeren alltid kan være riktig kledd. Håndverkeren kan opprettholde riktig temperatur og være komfortabel til enhver tid, slik at han eller hun alltid vil være så trygg som mulig og samtidig kunne jobbe på best mulig måte. Din reaksjonsevne vil for eksempel være tregere om du fryser eller er dehydrert, ulike parametere kan utgjøre en risiko i arbeide, sier Ole Petter.

HH Arbeidstøy fra topp til tå

Helly Tech, H²Flow, LIFA: Fra nyskapende undertøy til multinorm – alt sammen designet for den ultimate komfort som forhindrer arbeidsrelaterte ulykker, og skader som resultat av kulde, varme, ild, regn eller begrenset sikt.

– Helly Tech er en beskyttende membran, som puster og beskytter mot vind og vær.

– H2Flow har et integrert ventilasjonsanlegg som opprettholder korrekt kroppstemperatur, mens LIFA, som er produsert med LIFA-tråden, er det beste svette transporterende materialet i markedet.

Foto: Helly Hansen

– Innenfor vår serie av vernesko, som vi nå har hatt ute i markedet i underkant av fire år, består årets nye serie av ca 10 design som alle oppfyller kravene til CE-merking, forteller Ole Petter og fortsetter: – Designet på skoene henter vi gjerne fra våre fjell og fritidsko , som Helly Hansen har laget i mange år.

– Vi benytter design som er gjennomtestet og legger til beskyttelseselementene, som vernesko krever. Det være seg tåbeskyttelse, spikersåle, sklisikkerhet, oljeavstøtende materiale, antistatiske egenskaper og ESD markeringer.

Ny kolleksjon Nye innovasjoner

Hos HH Workwear er designet ofte inspirert av andre avdelinger i selskapet.

– Både når det gjelder design, holdbarhets- og sikkerhet jobber vi på tvers av avdelinger. Vi lar oss inspirere og deler teknologi, som er fører til nye og optimaliserte produkter.

– Akkurat nå lanserer vi vår helt nye Camo-kolleksjon. Igjen, innovativt design kombinert med funksjonelle konsepter som Chelsea Evolution, LIFA og Kensington.

Hovedformålet med arbeidstøy er å beskytte fagfolk på jobb, men det forhindrer ikke at arbeidstøy også er personlig. Formålet med profesjonelle klær er i endring; de symboliserer i økende grad ett personliguttrykk.

– På grunn av det ønsket vi å kombinere den trendy kamuflasjen som er kjent fra moteshow med arbeidstøy, sier Josefine Sandersen, Workwear Product Development Manager hos Helly Hansen.

– En kolleksjon vi er veldig stolt av og hvor salget går allerede mye bedre enn det forventet, avslutter Ole Petter.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring