Foto: Würth MODYF AS
Inge Fosselie
Publisert: 25.10.2023 

Behagelig og bærekraftig

Norge er i førersetet for en omfattende intern opplæring om bærekraft i Würth MODYF-gruppen, som er en del av tyske Würth med mer enn 400 selskaper i mer enn 80 land. Gruppen er til stede i syv land i Europa. Alle produktlinjene skal revurderes med bærekraft som forretningsstrategi. Brukerne vil merke dette i form av arbeidsklær og sko som blir mer behagelige i bruk og varer lenger.

– Vi benytter oss nesten utelukkende av Øko-Tex Standard 100 materialer, et internasjonalt test- og sertifiseringssystem for tekstiler. Plaggene er fri for skadelige stoffer og kjemikalier, sier administrerende direktør i Würth MODYF AS, Olga Ponosova.

Hun forteller at de bruker resirkulert polyester der det er mulig.

– Resirkulert polyester er for eksempel smeltede gamle plastflasker som er omdannet til tekstilfibre. Dette reduserer avfall og sparer nye ressurser, forklarer hun.

– Innovasjon og bærekraft går hånd i hånd, og målet er å forbedre sikkerhet, komfort og ikke minst funksjonalitet for brukerne i de forskjellige yrkene. Derfor er det viktig å være oppdatert på nye teknologier og teknisk avanserte materialer. Vi er opptatt av å forbedre slitestyrke, men også vanntetthet og flammehengende egenskaper, sier Ponosova.

MODYF har forpliktet seg til å revurdere alle produktlinjene fra topp til bunn de kommende syv-åtte årene.

– Bærekraft er satt som forretningsstrategi, og vi jobber med våre internasjonale produktteam for å finne nye løsninger, sier Olga Ponosova.

Åpenhetsloven

Bærekraftsansvarlig i Würth MODYF, Yev Vodkina, forteller at arbeidet med å få til en internasjonal strategi for bærekraft startet i Norge.

– Det er fordi vi oppdaget at det norske markedet stiller de høyeste kravene til standarden på produktene. Vi legger det til grunn for å få hele den internasjonale gruppen til å arbeide for å nå et stadig høyere nivå og for å prioritere bærekraft i hele organisasjonen, forteller hun.

Dette arbeidet henger sammen med Åpenhetsloven som pålegger virksomheter å stanse, forebygge og begrense negative konsekvenser for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

– Vi har lagt Åpenhetsloven til grunn for det vi gjør i andre land. Når vi snakker om sirkulering, for eksempel, tenker vi på dette i en fremtidig sammenheng. Vi søker kontakt med andre partnere som kan bidra til at vi ligger foran utviklingen, sier Yev Vodkina.

– Tekstilindustrien har vært nokså ugjennomsiktig, for å si det pent. Åpenhetsloven har gitt industrien en dytt i ryggen mot åpenhet, noe som gjør det lettere for oss å forbedre leverandørkjeden, slår hun fast.

Komfortabelt arbeidstøy

– I Norge er vi blitt litt bortskjemt på dette med kvalitet. Norske brukere er vant til sportstøy og fritidstøy av veldig høy kvalitet, og det krever jo egentlig også de som jobber i arbeidsklær. Det med kvalitet har kanskje mest å si for bærekraft, at du kan bruke et plagg i to år i stedet for ett sier Simen Brekke, produktsjef i MODYF.

– Vi jobber med at arbeidsklær skal bli like komfortable som sportstøy, og har allerede gjort mye for at tøyet blir mer komfortabelt, som for eksempel fireveis-stretch. Folk vil ikke gå med dårligere klær på jobb enn de gjør privat, sier han.

Brekke forteller også at de arbeider med å utvikle unisex klær, altså klær som passer flere kroppsformer.

– Noen oppfatter unisex som noe negativt, men vi har faktisk en del komfortable arbeidsklær som passer både damer og herrer, legger han til.

Og så kan brukerne selv gjøre noe for å få arbeidsklærne til å vare lenger, mener produktsjefen:

– Vi anbefaler kundene å vaske på litt lavere varme enn plagget tåler. Da får vi ut mindre mikrofiber og mikroplast, og plagget varer lenger, legger han til.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring