Publisert: 25.01.2019 

Digitalisering i fokus for årets unge rådgiver

– Jeg har vel i grunnen alltid vært opptatt av digitalisering. Mer spesifikt digitalisering av manuelle prosesser. Så det er...

– Jeg har vel i grunnen alltid vært opptatt av digitalisering. Mer spesifikt digitalisering av manuelle prosesser. Så det er det jeg har arbeidet med de siste årene, og såvidt jeg forstår er det vel også dette som har blitt lagt merke til, og som førte til at jeg ble tildelt prisen.

Årets unge rådgiver heter Kristoffer Tungland, og jobber til daglig hos COWI. Veien dit har vært litt mangesidig, om ikke veldig lang, kan han fortelle. Nå er han i et miljø der han føler at han virkelig har «armslag», og kan jobbe med det han liker – og føler at han er god til. Det gir resultater som både kommer kundene og arbeidsgiveren til gode. Men arbeidet blir lagt merke til langt ut over selskapets rekker, og på høstparten i år fikk han den høythengende utmerkelsen «Årets unge rådgiver» fra RIF (Rådgivende Ingeniørers Forening). Hans avgjorte favoritthverdag er når han og kollegene hans kan hjelpe kundene sine med å bli mer effektive gjennom å utnytte digitale verktøy. Kanskje er dette digitale verktøy de allerede har, men som ikke utnyttes optimalt. Da kan Tungland sammen med teamet sitt i COWI komme på banen og gjøre noen programmeringsgrep som gjør at hver enkelt bedrift vil kunne jobbe både mer effektivt og kanskje også profitabelt i fremtiden.

Elektriker

– Ryktene sier imidlertid at du ikke alltid har vært rådgiver?

– Nei, det er nok riktig det. Jeg startet ut som elektriker, og tok fagbrev der. Så jobbet jeg litt før det var tid for litt mer utdannelse, og så ble jeg elektroingeniør. Allerede da fikk jeg utløp for min interesse for digitalisering gjennom etableringen av et lite firma som en studiekamerat og jeg drev i studietiden. Det ble ikke særlig mye penger av det må jeg innrømme, men vi lærte utrolig mye begge to. Dessuten hadde vi det mye gøy sammen ,slik studenter jo skal ha. Men kanskje vi hadde det gøy på litt andre måter enn de fleste av studiekameratene, sier han med et skjevt smil.

– Hva handlet det firmaet om?

– Vi var begge opptatt av hvilke fordeler man kunne hente ut av en digitaliseringsprosess. Det vi gjorde den gangen, var å tegne elektrotegninger for små elektrofirma.

– Hvorfor ble det ikke særlig penger ut av den satsingen deres, tror du?

– Tja, det er vel et sammensatt bildet akkurat det der. For det første var vi svært unge – med alle de utfordringene det bærer med seg i forretningslivet. Og så er det jo alt du skal holde orden på og ikke minst jobbe med under en firmaetablering da, ikke sant? Vi bygget en egen portal på nettet selv, det skulle finnes kunder, skrives timer og alt dette som følger med. Når vi i tillegg skulle sørge for produksjon og utvikling, ble det ikke noe særlig penger av det rett og slett. Men det var både en morsom og lærerik tid som sagt.

«Det som gir aller mest «kick», det er når jeg får kundene våre til å lykkes i hverdagen sin.»

– Hvor lenge holdt du på med det?

– Alle de årene jeg var i student Bergen. Men så fikk jeg jobb hos COWI, og var først 4 år der, og jobber nå i Haugesund på fjerde året.

– Men enda kaller de deg «Ung rådgiver»?

– Haha, ja det var nå bare såvidt at jeg rakk å få utmerkelsen før det var for sent, ler han: Dette var nemlig det siste året det hadde vært aktuelt å få en slik pris.

Stolt og glad

– Hva betyr det for deg at du har fått en utmerkelse av denne typen?

– Jeg vil si at det betyr en god del. Riktig nok har det betydd at jeg får enda større pågang fra folk som gjerne vil ha hjelp av meg, og selv om det er veldig hyggelig, kan det jo bli i meste laget noen ganger. Men jeg forsøker å jobbe så rasjonelt som det bare går an, forklarer han.

– Så det betyr at du satte veldig pris på prisen?

– Det er klart jeg gjorde! Det er veldig godt å bli sett, og at folk har satt pris på det du gjør. Dette er jo et synlig bevis på akkurat det, og det betyr ganske mye, når jeg kjenner godt etter. Men du vet, det begynner å bli en del måneder siden, og i vår bransje har vi ikke anledning til å hvile – hverken på våre laurbær eller særlig mye annet, fleiper han.

– Hva liker du selv aller best å jobbe med?

– Det som gir aller mest «kick», det er når jeg får kundene våre til å lykkes i hverdagen sin. Det er virkelig noe som løfter meg opp, når vi har jobbet med et prosjekt et godt stykke tid, og vi kan se at kundene får resultater. Dette merker de jo også godt selv, og blir kanskje enda ivrigere på å oppnå effekter av det arbeidet vi gjør.

Stadig forbedring

– Om det er noe som heter «hverdags-digitalisering» så er det altså det du liker best?

– Det kan du gjerne si, fordi alt vi driver med, handler jo om å gjøre ting på en enklere og bedre måte, ikke sant? For å få til det trenger vi en del verktøy, kunnskap og ikke minst et intenst ønske fra ledelsen hos kundene våre om å lykkes med å jobbe smartere og bedre. Ofte nytter det ikke bare med kunnskap og et sterkt ønske om å få til ting: Man må også ha gode verktøy. Det er det dessverre mange kunder og leverandører som ikke har på grunn av den raske utviklingen innenfor digitalisering de siste årene. Leverandørene våre har ikke alle verktøyene på plass enda, siden kravene innen BIM har økt betydelig de seinere årene. Da hender det ofte at vi programmerer litt her og der for å få systemene til å fungere bedre.

– Betyr det at dere er tilbake til den «gamle» ingeniøren, som svært ofte programmerte sine egne hjelpemidler?

– Det kan du gjerne si, ja. Vi leverer for eksempel BIM-modeller og da ser vi ofte at programmer man bruker i det daglige ikke er helt optimale for at man skal få alt til. Dersom man modifiserer dem litt derimot, og legger til litt funksjonalitet, kan de fungere glimrende. Så det handler altså om å ha en bakgrunn og en kunnskap man kan omsette i praksis: Det setter kundene pris på, smiler han.

– Det høres ut som mange kunne ha trengt å vite litt mer om dette?

– Jeg har faktisk holdt en del forelesninger om temaet, så det er flere som tenker slik. Samtidig går jo utviklingen fremover, ikke sant: Bare de få årene som har gått siden jeg begynte i yrket, har ført med seg ganske store forandringer.

Digital spydspiss

– Kan man kalle deg og selskapet du jobber i for digitale spydspisser?

– Det får være opp til andre å bedømme, men vi jobber i alle fall tett med kundene våre og de utførende for at de skal få mer ut av de verktøyene de allerede har i hverdagen sin gjennom modellene vi leverer. Jeg skal ikke si at vi lykkes like godt med det hver eneste gang, men samtidig vil jeg også gi uttrykk for at vi har hjulpet ganske mange videre fremover.

– Får dere noe drahjelp av de store designverktøyene til dette?

– Enkelte vil kanskje mene «snarere tvert imot, men det synes jeg er å ta for hardt i. Vi har stadig kontakt med de store IT-leverandørene, og kommer med forslag og krav til forbedringer og endringer. Kanskje har vi, som har en større erfaring med de enkelte fagene, en bedre forståelse for hva hver enkelt bedrift har bruk for i hverdagen sin, filosoferer han.

– Etter at du fikk denne utmerkelsen, har du steget i gradene, eller?

– Hmm, nei det kan man vel ikke si. Men jeg merker jo at det er en stigende etterspørsel etter det jeg og vi gjør, og det må man jo kunne si er positivt. Selv om jeg altså ikke akkurat gikk og slappet av tidligere heller, sier han med et smil, Men han innrømmer at det har vært en inspirasjon og ikke minst en fjær i hatten å bli «Årets unge rådgiver»: Han synes tiltaket er veldig bra, og håper at det vil komme til å bli delt ut flere slike priser i årene som kommer.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring