llustrasjon: Link Arkitektur / Ratio Arkitekter / Bølgeblikk Arkitekter
Publisert: 04.02.2021 

32 fremtidsrettede heiser til nytt Drammen sykehus

Vi står og ser ut over Brakerøya ved innkjøringen til Drammen. Foreløpig ser området ut som en hvilken som helst annen byggeplass. Men om bare fire år skal dørene åpnes for landets kanskje mest moderne sykehus: totalt areal for prosjektet er 122 000 kvm med et funksjonsareal på drøyt 51 000 kvm.

Nye Drammen sykehus skal bli lokalsykehus for Lier, Drammen og Sande. I tillegg skal det ha områdefunksjoner for hele Vestre Viken. Med mer enn 500 døgnplasser, drøye 250 poliklinikkplasser, 23 operasjonsstuer og 7 føderom sier det seg selv at dette blir et travelt sted med intens trafikk.

Og det er KONE som skal stå for trafikkavviklingen mellom etasjene. I løpet av 2022 og -23 skal det installeres til sammen 32 KONE-heiser i det nye sykehuset, KONEs nest største prosjekt i Norge gjennom tidene og den desidert største enkeltkontrakten. Vårt oppdrag er å få svar på noen vesentlige «hva» og «hvordan» om prosjektet.

Lang erfaring med sykehusbygg

Drammen sykehus er den seneste på en lang liste av leveranser til norske sykehus. I årene som kommer skal KONE levere heiser til Radiumhospitalet, Stavanger sykehus, sykehusene i Narvik og Hammerfest samt Oslo Storbylegevakt.

Hva er det som har gitt KONE en så sterk posisjon innenfor helsesektoren i Norge? Vi spør adm. dir. Erik Johnson i KONE som har en klar oppfatning av årsaken.

– ONE har våre medarbeidere på alle nivåer lang erfaring fra sykehusbygg og kjenner de spesielle utfordringene som ligger i slike prosjekter. Dette er folk som tidligere har hatt ansvar for store, omfattende heisprosjekter på Haukeland sykehus i Bergen og St. Olav i Trondheim, og det med svært gode tilbakemeldinger. Sykehusheiser er rett og slett noe vi er veldig gode på, sier adm. dir. Erik Johnson.

Velfungerende prosjektstyring

– Joda, vi er definitivt gode på sykehusheiser», kan KONE-teamet som sto for prosjektering og utarbeidelse av tilbudet til sykehuset bekrefte, her representert ved teknisk konsulent Paul Gadegaard og prosjektleder Lars Johan Tveit.

Lars Johan forklarer:

– Her, som ved alle offentlige anskaffelser vi konkurrer om, satte vi tidlig ned en prosjektgruppe med våre mest erfarne folk fra alle berørte avdelinger. Og målet var som alltid – å sette sammen en produktpakke som innfrir samtlige av kundens ønsker og krav, til riktig pris. Enkelt og vanskelig på samme tid. En utfordring ved offentlige anbud er at man ikke har særlig dialog underveis, ingen forhandlinger slik det er vanlig i andre prosjekter. Du utarbeider tilbudet, leverer innen fristen, og så er det bare å vente på avgjørelsen.

Denne gangen gikk det KONEs vei. Og Paul har en klar oppfatning av årsaken.

– For det første traff vi åpenbart godt på pris. Det er alltid viktig, ofte det viktigste. Videre kunne vi vise til lang erfaring med lignende prosjekter, og så har vi markedets kanskje mest fleksible produktportefølje som lett lar seg tilpasse kundens ulike ønsker og krav.

Lars Johan er den som skal følge prosjektet fra start til mål og kan fortelle at montasjen starter først sommeren 2022. Frem til da skal hele prosjektet finjusteres og optimaliseres i hver minste detalj. Målet er en problemfri montasje, uten forsinkelser, i et nært og tillitsfullt samarbeid med byggherren.

State of the Art

Kontrakten med det nye Drammen sykehus omfatter til sammen 32 heiser, 28 personheiser av typen MonoSpace 700 DX og 4 TransSys DX transport- og sengeheiser. Dette er heiser som representerer det ypperste når det gjelder design, komfort og betjeningsmuligheter, men det er de innbygde digitale fremtidsmulighetene som gjør KONEs løsninger til så mye mer enn metallbokser som går opp og ned i en wire. Og ingen vet mer om akkurat dette enn Morten Zetterstrøm, Digital Solutions Manager i KONE. Så vi ringer for å få et glimt inn i heisfremtiden.

Fremtiden er digital, også i heisen

– Boksen, sier han, – Heisboksen er bare utgangspunktet for en verden av digitale muligheter hvor bare fantasien setter grenser! Kunden kjøper kanskje en heis, men det han eller hun får, er en form for fremtidssikring av hele bygningen, en mulighet til å utnytte et arsenal av eksisterende og fremtidige digitale tilleggstjenester. Det er KONEs digitale heiser i et nøtteskall!

Siden vi ikke er helt sikre på om vi forstår omfanget av en slik entusiasme, må vi be om en nærmere forklaring.

– Våre nyeste KONE DX-klasse heiser (DX står for Digital Experience), som ble verdenslansert i februar 2020, kommer allerede klargjort for KONE 24/7 Connected Services. Dette er vårt eget IoT-skytjenestesystem (Internet of Things) for service og vedlikehold. Disse intelligente KONE-heisene gir selv beskjed om vedlikeholdsbehov, oppdager og varsler mulige feil før de oppstår og kommer med utbedringsforslag ut ifra sin læringsprosess. Resultatet er høyere driftssikkerhet, mindre nedetid og mer fornøyde brukere, forklarer Morten videre.

Vi trekker pusten for å uttrykke anerkjennelse, men Morten har fått vann på mølla: «Application Programming Interface» sier han. Vi venter på hva som skal komme.

– API, eller programmeringsgrensesnitt på norsk, er det som åpner for en hel rekke digitale funksjoner som at ulike sykehus-apper, eller tredjepartsløsninger kan bruke våre datapakker, altså at ulike systemer kan snakke med hverandre. Slik kan for eksempel det vi kaller en Service Robot API kobles til ulike roboter, som vaskeroboter eller AGVer. AGV eller Automatic Guided Vehícle er en robot som kan frakte mat, medisiner, papirer osv. mellom ulike avdelinger på sykehuset. Den finner veien selv, også til heisene, selvfølgelig.

Flere spennende APIer, lurer vi på.

– Vi har Elevator Call API, en skybasert løsning som gjør det mulig å tilkalle heisen via KONE Flow appen, uansett hvor man befinner seg i bygget. Snart vil vi også lansere Elevator Call QR Code, som vil gi berøringsfri tilgang for alle besøkende til et bygg. Equipment Status API gir beskjed om heisen funker eller ikke – lenge før noen rekker å melde fra, og Service Info API forteller hva som eventuelt er galt. Dette kan kobles til sykehusets eget system.

– Eller Blind Square, en navigasjonsapp for blinde, basert på GPS, som kan hjelpe blinde og svaksynte med å finne frem til for eksempel øyeavdelingen helt på egen hånd!

Digitale heiser, altså, tenker vi, og begynner å forstå hva Morten mener med at «boksen» bare er utgangspunktet. Så det nye sykehuset i Drammen blir med andre ord …?

– Nei, alt dette er ikke nødvendigvis på plass i Drammen fra åpningsdagen. Men poenget er at det nye sykehuset får et heissystem som er i stand til å takle og integrere en digital fremtid som vi i dag kanskje bare aner konturene av. Det er her jeg mener vi i KONE har vår største styrke, noe som også gjenspeiles i at vi år etter år ligger på Forbes’ liste over verdens mest innovative bedrifter.

Vi avslutter med Morten og skynder oss å tilføye at det som faktisk skal komme med heisene på nye Drammen sykehus er KONE E-link. KONE E-link gir oversikt over samtlige heiser i sanntid: driftsstatus, behov, trafikkytelse og tilgjengelighet.

Å si at folk i Drammensregionen nå kan glede seg til å komme på sykehus, blir kanskje å ta i, men at de skal få verdens beste hjelp til å finne frem og komme seg rundt når de først er der, behøver de i hvert fall ikke å lure på.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring