Foto: PR.
Publisert
01.jun.2021

Dansk retail-agentur sikrer suksess for Europas største kjøkkenkjede i Norge

Når kjøkken-, bad- og interiørprodusenten Schmidt Groupe åpner sin ellevte og tolvte butikk i Norge, er det med retail-agenturet Schmidt Nordic som bindeledd mellom Europas største kjøkkenkjede og nye franchisetakere.

Når et sør-europeisk designselskap prøver å slå gjennom i Skandinavia, er det ikke bare den mer flamboyante og fargerike stilen som må utvikles og tilpasses det nordiske designuttrykket. Også den fundamentalt annerledes måten å drive retail på må oversettes til det nye markedet. Og der er absolutt ingen garanti for at det vil lykkes for en utenlandsk kjede å slå gjennom i Norden, noe flere eksempler i detaljhandelen vitner om.

Ikke desto mindre har det danske retail-agenturet Schmidt Nordic siden oppstarten i 2015 fått den franske design-, kjøkken-, bad- og interiørprodusenten Schmidt Groupe etablert på det norske markedet med indekstall over gjennomsnittet og kjedens tiende, ellevte og tolvte butikkåpning i henholdsvis Ski, Molde og Hamar i mai og september 2021 og februar 2022. Deretter følger ytterligere to planlagte nyåpninger i 2022.

Lokalkjennskap skaper suksess

Franske Schmidt Groupe har produksjon i Frankrike og Tyskland og er Europas største retailer i bransjen med 800- butikker som til tross for den verdensomspennende pandemien og nedstengningen av produksjonen har fortsatt sin fremgang på verdensplan. Suksessen har særlig vist seg i Norden, hvor kjedens tre butikker i Danmark, en butikk på Island og ti butikker i Norge, oppnådde en årsomsetning i 2020 som var dobbelt så stor per kvadratmeter i forhold til andre Schmidt-land. En suksess som kan tilskrives det danske retail-agenturet Schmidt Nordic og de nordiske franchisetakerne.

I Norden er det Schmidt Nordic som har utviklet og vedlikeholder Schmidt Groupes butikkonsept for alle eksisterende og fremtidige Schmidt-butikker. Agenturet forbereder finansieringen, oppstarten og opplæringen av ansatte i forkant av åpningen av en ny butikk, bistår med driften og tilpasser og oppdaterer forløpende sortimentet, presentasjonen av varene og markedsføringsaktiviteter målrettet mot nordiske forbrukere.

– Det er helt avgjørende for Schmidt Groupe at det skjer en kontinuerlig utvikling på deres eksterne markeder med nye og lønnsomme butikker. Det har ikke vært en enkel oppgave å overføre et helt butikkonsept og tilpasse det til det Skandinaviske markedet , og det har krevd vår inngående markedskunnskap og lokalkjennskap innen kjøkken- og designbransjen å skreddersy et vellykket nordisk konsept og få det til å vokse, sier Jacob Skjødt, som er direktør for Schmidt Nordic.

Dobling av omsetningen til tross for pandemien

Jacob Skjødt forteller videre at der de tidligere først lette etter den riktige franchisetakeren etter at de innledende forberedelsene var gjennomført, er situasjonen nå omvendt, og i forkant av de siste to butikkåpningene i Norge har interesserte franchisetakere selv henvendt seg. Ifølge Jacob Skjødt skyldes dette at de norske forretningsdrivende har fått øynene opp for fordelene med franchisepakken Schmidt Nordic har utviklet og implementert.

– Den store styrken for de nye franchisetakerne er at alt er skreddersydd ned til minste detalj av oss i forkant av åpningen. I tillegg vurderer vi bare å åpne nye butikker dersom vi mener at vi har funnet den riktige lokasjonen med den riktige butikksjefen og at alle beregninger på budsjetter for drift og omsetning peker mot en lønnsom forretning for både den nye butikkinnehaveren og for Schmidt Groupe, sier Jacob Skjødt.

Suksessen gjenspeiles også i regnskapene, hvor verken den verdensomspennende pandemien eller nedstengningen av produksjonen forhindret de norske butikkene fra å oppnå gode resultater med overskudd i regnskapet. Med støtte fra Schmidt Nordic presterte butikkene dessuten å omsette for dobbelt så mye per kvadratmeter i 2020 i forhold til andre Schmidt-land.

– De gode resultatene gir stor trygghet på vår tilnærming til konseptet og en tro på at vi antagelig vil nå vårt første delmål på 15 norske butikker innen 2023, sier Jacob Skjødt.

De norske Schmidt-butikkene har siden åpningen av den første butikken i 2015 prestert en omsetningsindeks på 184 og ligger allerede stabilt på indeks 160 i årets første kvartal i 2021 i en like-for-like sammenligning med omsetningen i 2020. Til sammen hadde Schmidt Groupes butikker en retail-omsetning på cirka 13 milliarder kroner i Europa i 2020.

Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring