Foto: Tom A. Kolstad
Rita Tvede Bartolomei
Publisert: 23.03.2021 

Bygg- og anleggsbransjen trenger mer tverrfaglig kompetanse

Norges største fastlandsnæring trenger flere flinke mennesker med variert kompetanse innen byggfag i årene som kommer. Hvilke fagretninger tenker en av landets største fagskoler vil bli spesielt viktige i fremtiden?

– Innen byggfag har det vært viktig for oss å tilby retninger som er tilpasset fremtidens behov, sier Thor Åge Bergan, rådgiver for Fagskolen Innlandet til Fremtidens Byggenæring.

Fagskolen har over 1500 studenter flere steder i landet og er en av landets største fagskoler. Skolen tilbyr utdanninger innen bygg og anlegg, elektro, helse- og oppvekstfag, datateknikk, landbruksfag, teknikk og industriell produksjon, logistikk og økonomi og ledelse.

Flere fag er nå tilpasset fremtidens behov

Thor Åge Bergan nevner at blant fagutdanningene skolen selv tilbyr, så er «Bygg» en utdanning som gir oppdatert kompetanse til å bli leder i bransjen, mens «Bygg og treteknikk» gir etterspurt kompetanse om trebaserte byggevarer og bruk av tre i bygg og byfornyelse.

– Tre som materiale blir mer og mer brukt i dag, blant annet av bærekrafthensyn, og kunnskap om tre vil bli enda viktigere, sier Bergan.

Han forteller at faget «Bygningsvern» gir kunnskap om renovering, ombygging og vedlikehold av bygg. Det er spesielt viktig og relevant nå og i årene som kommer.

– Dette med tanke på at bygg bør bevares så langt det er mulig, og er relatert til miljø, bærekraft og sirkulærøkonomi. Bransjen satser sterkt på å bli bedre her. Kompetanse på BIM-teknologi er etterspurt i BAE-næringen, fordi 3D-modellering av et bygg gir mulighet for digitale tvillinger som kan brukes for bedre planlegging, samhandling og koordinering av byggeprosessen, sier Thor Åge Bergan.

Men også «FDV» vil gi studenter kunnskap og ferdigheter om forvaltning, drift og vedlikehold av større bygg og eiendommer.

– Økt kompetanse på dette gir mer bærekraftige bygg og økonomiske besparelser. KEM (klima, energi og miljø i bygg) sørger for viktig kunnskap om effektiv drift av varme-, kjøle- og ventilasjonsanlegg i bygninger, og derfor vil KEM-utdanning være blant de viktige byggfagretningene i årene fremover, sier Thor Åge Bergan.

Kompetansekrav i fremtidens byggenæring

I tillegg til mer variert fagkompetanse spesifikt for byggfag, har bransjen et generelt behov for mer kompetanse innen flere fagfelt. Spesielt vil det være mer behov for digital kompetanse, endringskompetanse og relasjonskompetanse.

– Med stadig flere digitaliserte og avanserte systemer, må den digitale kunnskapen være oppdatert og følge med utviklingen. Både med hensyn til BIM, men også andre digitale systemer. Det henger sammen med endringskompetansen, som gjør det mulig å tilpasse arbeidsrutiner og strategier til forbedret teknologi for å skape mer innovasjon og nytenkning. Bransjen har i tillegg behov for å skape enda mer effektivt og godt samarbeid på prosjekter og på tvers av faggrupper. Tverrfaglighet er veldig sentralt her, sier han.

Hva er utfordringer for rekruttering?

Kanskje den største utfordringen fagskolene står overfor, er at de er lite kjent, forteller Thor Åge Bergan.

– Folk vet for lite om hva slags utdanning fagskolene tilbyr. Derfor er informasjon viktig. Det må formidles at fagskolene er høyere yrkesfaglig utdanning og et alternativ til høgskole og universitet. Her har vi som læresteder en jobb å gjøre, men det er også et bransjeansvar og et myndighetsansvar, sier han.

Ikke minst har foreldre og andre familiemedlemmer en spesielt viktig rolle for å motivere unge mennesker til å satse på yrkesfag.

– Unge mennesker som velger yrkesfag, kan komme like langt i utdanningssystemet som dem med studiespesialisering. Elever som går yrkesfag og fagskole, er faktisk de som er mest ettertraktet, viser NHOs kompetansebarometer. Det er også viktig å få formidlet at fagskolene er arbeidslivets skole, sier Thor Åge Bergan.

Nye tall: Flere unge velger yrkesfag

Statistikk fra Utdanningsdirektoratet viser at for studieåret 2020–2021 var det 37 040 søkere til yrkesfag på VG1: 450 flere enn til studieforberedende program. Det mest populære yrkesfaget i Norge er fortsatt helse- og oppvekstfag. Oversikten viser at det nå, som før, er flest gutter blant søkerne til yrkesfagene, selv om flere jenter også velger disse fagretningene.

– En utfordring er hva som kan gjøres for å få enda flere jenter inn i yrkesfag, som ikke er relatert til kun helse og omsorg. For en del år siden ble det kjørt en kampanje for utradisjonelt yrkesvalg. Den hadde dessverre relativt liten gjennomslagskraft. Kanskje er det på tide å gjennomføre en ny kampanje? sier Thor Åge Bergan.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring