Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
[adrotate group="10"]
Valgt til OBOS største enkeltprosjekt

Emner
Materiale

Publisert
15.mai.2018

Valgt til OBOS største enkeltprosjekt

Mesterutdanning Articleboard

Portalen Lillestrøm består av både næringslokaler, kontorbygg, leiligheter og hotell. Swedoor leverte 1900 innerdører til hele prosjektet med fokus på funksjon og leveranselogistikk.

Portalen Lillestrøm består av flere fremtidsrettede og energivennlige bygg på til sammen 50 000 m2. Disse huser både næringslokaler, et kontorbygg på ti etasjer, 144 leiligheter og et Scandic-hotell med 220 rom. Portalen er tegnet av LPO Arkitekter og bygget av Veidekke på oppdrag fra OBOS. Med en prislapp på 1,5 milliarder kroner, er dette det største enkeltprosjektet de noen gang har hatt. Portalen ble ferdigstilt høsten 2017, sentralt plassert rett ved siden av Lillestrøm stasjon – et av landets viktigste knutepunkter.

God pakkeløsning

Det sier seg selv at så mange kvadratmeter med bygg også krever mange dører. Til sammen ble det levert rundt 1900 innerdører fra Swedoor. 800 innerdører til boligdelen og 1100 massive lyd og brann-klassifiserte dører til resten av Portalen.

– Da vi skulle velge dører til dette prosjektet var fokuset på pris, pakkeløsning og logistikk. Vi valgte derfor Swedoor som er kjent for sine kvalitetsdører. På grunn av størrelsen på prosjektet var det viktig for oss at Swedoor kunne levere det de skulle på riktig tid. Dette fungerte veldig bra, forteller Ove Bengtzon i Veidekke, prosjektleder for Portalen Lillestrøm.

Måtte dekke krav til brann- og lydisolering

Siden flere av dørene på Portalen skulle være lydisolerte og motstandsdyktige mot brann, valgte de å bruke Swedoors massivdører. Massivdører er vanlig å bruke på kontorer, skoler og offentlige bygg der det stilles høye krav til slitestyrken. De fleste av massivdørene på Portalen er brannisolert enten med brannklasse EI30 eller EI60, og lydisolert med 30dB, 35dB eller 40dB. Dette bidrar til et trygt og sikkert miljø på Portalen, i tillegg til et sunt og godt inneklima for både kontorarbeiderne og hotellgjestene. I hotellets fellesarealer har dørene stålkarmer og i resten av Portalen er det benyttet trekarmer. Stålkarmene er malt med en mattere finish enn det som er standard, for å få en finere «look» og den samme glansen som de øvrige dørene med trekarm. Alle karmene ble også levert i fylldybde slik at de er like tykke som veggen og slipper utforing.

Som en ekstrafunksjon på dørene i fellesarealene i hotelldelen, ble det levert heve- og senketerskler som er innfelt i underkant av dørbladet fordi de ønsket det terskelfritt. Disse senkes ned når døren lukkes, hvilket gjør den helt tett og gir god lydreduksjon selv om døren ikke har terskel.

– Jeg synes løsningen med heve-og senketerskler var spesielt bra. Den gjorde det mye lettere for oss å tilfredsstille universell utforming med nivåfri adgang som sikrer god fremkommelighet for blant annet rullestolbrukere og personale med traller. Samtidig ivaretar det også brann og lyddemping, forteller Bengtzon.

Annerledes uttrykk med laminat

Dørene som er benyttet på Portalen-prosjektet er relativt ordinære designmessig, men på hotellet er det valgt et litt annerledes utrykk.

– Scandic ønsket at alle dørene skulle ha en overflate i laminat med tremønster for å få et finert utseende. Laminatbelegg gjør dørene veldig motstandsdyktige mot slitasje, slag og støt som hotelldører fort blir utsatt for med gjester som går ut og inn med store kofferter. I tillegg gjør laminatbelegget at dørene krever lite vedlikehold og er lettere å rengjøre, avslutter prosjektlederen Ove Bengtzon.

Les også: Lillestrøms nye forretningskvartal

Fakta om portalen Lillestrøm:

Prosjekt: Portalen Lillestrøm
Entreprenør: Veidekke
Beliggenhet: Lillestrøm, Norge
Levering til prosjekt: September 2016 – oktober 2017
Byggherre: OBOS
Dører: Massive brann- (Ei30) og lyddører (30 dB, 35 dB og 40 dB) med laminat overflate og trekarm (kontordelen)
Massive brann- (Ei30) og lyddører (30 dB, 35 dB og 40 dB) med laminat og malt overflate (næringslokalene, tilpasset etter leietagers ønske og behov)
Woods laminat fra Formica, laminat F5488 LNW (hotellet)
Stable – massive malte innerdører (standardørene til leilighetene)
Compact 04N – massiv innerdør (tilvalg til leilighetene)

Les Også

Bygger nytt felleshus med gamle materialer

OBOS skal bygge et midlertidig felleshus av gjenbruksmaterialer for beboerne på Fornebu.

Les Også

Moelven og SCA inngår pellets-samarbeid

Moelven og SCA har inngått en samarbeidsavtale om levering av pellets fra Moelvens nye pelletsfabrikk som settes i drift til høsten.

På Forsiden Nå

Slik kan kunstig intelligens gjøre Moelven mer bærekraftig

Ved hjelp av kameraer, mikrofoner og banebrytende teknologi, kan selskapet jobbe enda smartere. Med det tar Moelvens digitale sagbruk et nytt steg inn i fremtiden.

På Forsiden Nå

Et nettbasert verktøy som beregner energibehov, klimagassutslipp, kostnader og trafikk knyttet til ulike bosettingsstrukturer, er under utvikling. Verktøyet skal hjelpe myndigheter og fagfolk i arbeidet for en mer bærekraftig by- og regionutvikling. Hvordan påvirker ulike bosetningsmønstre miljøet? Det vil forskerne finne svar på nå. Ill.: Ulrik Denizou Lund Hvordan påvirker ulike bosetningsmønstre miljøet? Det vil forskerne finne svar på nå. Ill.: Ulrik Denizou Lund Vi vet at boligbygging påvirker miljøet og samfunnet. Men mange typer påvirkning blir gjerne ignorert eller oversett, slik som livssykluskostnader, energiforbruk og utslipp av klimagasser som kan tilskrives infrastruktur, samt endringer i etterspørsel eller kapasitet for reise og transport. Vil skape grunnlag for politiske beslutninger – Lokale planmyndigheter og folkevalgte ser ofte ut til å prioritere å tilfredsstille boligbehovet til innbyggerne eller å tiltrekke nye innbyggere. Denne tilnærmingen vil ikke nødvendigvis resultere i et bærekraftig bosettingsmønster, sier SINTEF-forsker Selamawit Mamo Fufa. Prosjektet EE Settlement tar for seg utfordringer knyttet til disse prioriteringene. Målet med prosjektet er å gi grunnleggende retningslinjer og verktøy for kommuner, regionale og sentrale myndigheter, så vel som for fagfolk og publikum, for å kunne vurdere konsekvensene av ulike boligutviklingsalternativer. Forskerne vil se på energibehov, miljøbelastning og kostnader over livssyklusen – ikke bare for bygningene, men også for omgivelser, infrastruktur og transport. – Vi holder på å utvikle et skreddersydd nettbasert verktøy som kan brukes til å diskutere fysisk planlegging og boligalternativer, og som grunnlag for politiske beslutninger, sier Mamo Fufa. Har sett til andre europeiske land En workshop med deltakere fra kommuner, offentlige etater, forskningsorganisasjoner og konsulentselskaper, og intervju med to kommuneadministrasjoner og en fylkesadministrasjon, har blitt gjennomført for å kartlegge behov og danne grunnlag for beslutningsstøtteverktøyet. Parallelt har forskerne sett på hvordan forskjellige boligtyper og bosettingsmønstre påvirker reiseatferd, for å kunne vurdere transportenergibehovet. En oversikt over mobilitet i og mellom kommuner for forskjellige aldersgrupper, samt motivene for reiseaktiviteten, er evaluert for å få kunnskap om bolig- og lokaliseringspreferanser. Videre har forskerne gått gjennom relevante verktøy for bygninger, infrastruktur, transport og scenarioplanlegging fra Østerrike og Norden, samt verktøy for kostnadsanalyse fra Tyskland. Blant annet er de to østerrikske prosjektene ZERsiedelt og ELAS evaluert. Dette arbeidet benyttes som grunnlag for det videre arbeidet i prosjektet. Skal testes av partnerne Kristiansand er en av flere planlagte casekommuner i Norge og Østerrike, og utfordringer i kommunen utgjør en viktig del av bakgrunnen for prosjektet. Testing og kvalitetssikring av prototypeverktøyet i casestudier fra Kristiansand vil bli utført i høst. – Vi ønsker flere kommuner fra Norge og Østerrike som kan tenke seg å prøve ut verktøyet og gi tilbakemelding velkommen til å teste det ut, sier Mamo Fufa. Les mer: Embodied Energy, Costs and Traffic in Different Settlement Patterns Embodied Energy, Costs and Traffic in Different Settlement Patterns. Background projects and toolsBeregningsverktøy for bærekraftig by- og regionsutvikling. Identifisering av behov FAKTA: EE Settlement Forskningsprosjektet EE Settlement – Embodied Energy, Costs and Traffic in Different Settlements Patterns – finansieres av Norges forskningsråd innenfor Byforsk-programmet. Prosjektet er et bredt og tverrfaglig samarbeid mellom SINTEF Community, NIBR, TØI, Kristiansand kommune, NAL, BYLIVsenteret og to partnere fra Wien; Akaryon og IRUB (Institutt for fysisk planlegging, miljøplanlegging og omorganisering av land ved University of Natural Resources and Life Sciences). Kontakter Selamawit Mamo Fufa Forsker 46634780 [email protected] Kathrine Nitter Senior kommunikasjonsrådgiver +47 932 00 559 [email protected] Bilder Hvordan påvirker ulike bosetningsmønstre miljøet? Det vil forskerne finne svar på nå. Ill.: Ulrik Denizou Lund Hvordan påvirker ulike bosetningsmønstre miljøet? Det vil forskerne finne svar på nå. Ill.: Ulrik Denizou Lund LAST NED BILDE Om SINTEF SINTEF SINTEF Strindveien 4 7034 Trondheim 40 00 51 00 http://www.sintef.no Dette er SINTEF Community SINTEF Community er et forskningsinstitutt for bærekraftig utvikling av bygg, infrastruktur og mobilitet. Vi skaper verdier for våre kunder og samfunnet gjennom forskning og utvikling, forskningsbasert rådgivning, sertifisering og kunnskapsformidling. Vi har spisskompetanse innenfor fagområder som arkitektur, bygg, vann, samferdsel og samfunnsøkonomi. Vi utvikler fremtidens løsninger for et bærekraftig samfunn. Følg saker fra SINTEF Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra SINTEF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når

Et nettbasert verktøy som beregner energibehov, klimagassutslipp, kostnader og trafikk knyttet til ulike bosettingsstrukturer, er under utvikling. Verktøyet skal hjelpe myndigheter og fagfolk i arbeidet for en mer bærekraftig by- og regionutvikling.

Mest Lest

På Forsiden Nå

Byggebransjen vil møte sterkere krav

– Mye tyder på at fremtiden vil bringe helt andre krav til klima og miljøansvar i byggebransjen enn det som har vært tilfellet til nå. Det vil føre til økt fokus på ombruk av materialer.

På Forsiden Nå

Lyngården har blitt et av Norges mest bærekraftige bygg

Lyngården i Trondheim har smarthusteknologi som sørger for behovsstyrt ventilasjon, lys og varme. Dessuten har bygget solcellepaneler som gir strøm til 25 elbil-ladestasjoner. Men Lyngården ble bærekraftig lenge før det stod klart. Til og med kildesorteringen på byggeplassen var så god at den fikk innovasjonspoeng i BREEAM.

På Forsiden Nå

Christian V. Dreyer går av som Eiendom Norge-direktør

Christian V. Dreyer går av som Eiendom Norge-direktør.