Bergen Kulturhus har fått en visuell identitet som rommer alt fra hardrockkonserter til poesikvelder. Derfor mottar de nå DOGA-merket for design og arkitektur. Foto: Reklamekollektivet
Publisert: 16.02.2023 

To arkitekturprosjekter hylles for visuell identitet

Ved hjelp av iøynefallende merkevarebygging har to solide arkitekturprosjekter fått identitet og sjel. Nå hedres Bergen Kulturhus og Sommerro hotell med DOGA-merket for design og arkitektur.

– Sommerro hotell og Kulturhuset i Bergen er viktige utviklingsprosjekter i Oslo og Bergen. Derfor er det ekstra gledelig at de ikke bare treffer på arkitektur, men også på design. Begge prosjektene viser hvor bra sluttresultatet blir når du har et helhetlig perspektiv på det du gjør, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.

DOGA-merket for design og arkitektur deles ut 16. mars i Oslo, men allerede nå røper DOGA de 12 første vinnerprosjektene. Blant disse finner vi de visuelle identitetene til Kulturhuset i Bergen og Sommerro hotell.

DOGA-merket er Norges viktigste anerkjennelse til virksomheter og utøvere som bruker design og arkitektur til å skape verdi for miljø, samfunn og økonomi.

Sommerro: Nytt liv for gammelt praktbygg

I fire år hadde eiere, arkitekter og designere arbeidet utrettelig med å blåse liv i det gamle hovedkvarteret til Oslo Lysverker. Målet var å skape et inkluderende nabolagshotell som en gave til byens innbyggere.

Sommerrogaten Utvikling skjønte at hotellet trengte en visuell identitet som matchet vyene, og så seg derfor om etter en samarbeidspartner. Etter en omfattende anbudskonkurranse gikk jobben til Bielke&Yang.

Det oslobaserte designbyrået brukte mye tid og ressurser på å fordype seg både i byggets historie og i det ambisiøse og vidstrakte konseptet for Sommerro. Designerne dro på flere befaringer for å studere den originale arkitekturen og kunsten. De rådførte seg også med Riksantikvaren.

Tett samarbeid ga resultater

Bielke&Yang jobbet tett med både oppdragsgiver samt arkitektene og interiørarkitektene som stod for selve restaureringen og ombyggingen: LPO arkitekter og GrecoDeco. Dette var avgjørende for at merkevaren og den visuelle identiteten skulle stå i stil med nye Sommerro.

Et enkelt symbol står sentralt i identiteten som Bielke&Yang har utviklet. Den viser to kvinnefigurer, og spiller på det uformelle navnet de opprinnelige arkitektene ga til Oslo Lysverkers kontorer: «De to søstre». Motiv og utforming bygger blant annet på Per Krohgs utsmykking av det tilhørende Vestkantbadet. Fargen er hentet fra byggets originale art deco-interiør.

En egen skrifttype gjør Sommerro gjenkjennelig også uten andre grafiske elementer til stede. Den er en rød tråd for hele Sommerro, med egne farger til hotellet, restaurantene, badet, scenen og kinoen.

«Mye mer enn en grafisk profil»

Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur kaller Sommerro et foregangsprosjekt innen merkevarebygging.

«Når designerne blir tatt inn i en tidlig fase og får være med på å påvirke produktet og konseptet, blir resultatet så mye mer enn en grafisk profil. Det er en fornøyelse å se hvordan det integrerte samarbeidet kommer til uttrykk på alle flater,» står det i jurykjennelsen.

Bergen Kulturhus: Lar lyden bestemme

Hvordan kan du skape en identitet som favner over alt fra kunstutstilling og poesikveld, til opera og hardrockkonsert? Jo, du lar lyden bestemme det visuelle uttrykket.

Målet med Kulturhuset i Bergen er å skape et sted for all mulig kultur. Men – i et hus med fire etasjer, tre scener, tre barer, restaurant, galleri, møtelokaler, kontorer og takhage, er det lett å gå seg vill både fysisk og mentalt.

Intens merkevareworkshop

Kulturhuset behøvde derfor en tydelig visuell identitet som kunne samle og formidle alle institusjonens aktiviteter og tilbud. Reklamekollektivet samlet derfor sammen et tverrfaglig lag av interessenter – eierne, daglig leder, nøkkelpersoner samt arkitektkontoret En til En – og gjennomførte en intens merkevareworkshop.

Denne innsikten ble brukt til å utvikle en merkevareplattform for Kulturhuset i Bergen, med en inkluderende visuell identitet som kunne romme all aktivitet i huset. Reklamekollektivet valgte å satse på såkalt generativ design, der arrangementenes lyder og stemninger oversettes til visuelle uttrykk.

I konstant endring

På denne måten her Kulturhuset i Bergen fått en levende visuell identitet som stadig er i endring, og som forandrer og fornyer seg etter hvert som nye arrangementer og aktiviteter oppstår. Identiteten kommer til sin rett både i digitale flater og som grafiske virkemidler som viser besøkende vei gjennom bygningen.

Fra dag én har Kulturhuset i Bergen vært en suksess, og arbeidet med merkevare fortjener sin del av æren for dette. Huset har blitt et midtpunkt for all mulig kultur, og bergenserne har fått et samlingssted de kan være stolte av.

Gjør kultur tilgjengelig

Juryen for DOGA-merket for design og arkitektur mener Kulturhuset i Bergen har fått et designsystem som virker inkluderende og gjør kulturen tilgjengelig.

«Vi blir inspirert av denne bruken av generativ design, som innebærer at uttrykket varierer med innhold og opplevelser. Kulturhuset i Bergen har ikke én visuell identitet, men et vekslende designsystem. Formspråket understreker hva som skjer av aktiviteter til enhver tid, og vi synes det kler kulturhuset på en glimrende måte,» står det i jurykjennelsen.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring