Illustrasjon: ASSA ABLOY
Ole Peter Galaasen
Publisert: 20.01.2020 

Smarte dører åpner for nye innovative tjenester

Markedet for sikkerhetsprodukter er økende og flere objekter sikres i større grad enn tidligere. ASSA ABLOY Opening Solutions opplever nå betydelig vekst i etterspørselen etter digital adgangskontroll og avanserte sikkerhetsløsninger.

– Elektroniske adgangskontroll har vi hatt i mange år, men nå ser vi en overgang til digitale løsninger som åpner for helt andre muligheter, sier Håkon Sandmark, produktdirektør i ASSA ABLOY Opening Solutions Norway.

Han forteller at utbredelsen av smarttelefoner har satt fart på utviklingen.

– Innen adgangskontroll har vi flere løsninger som åpner for at digitale nøkler tildeles over mobilen. Dette er verken fysiske adgangskort eller nøkler, men en digital adgangskode på mobilen. Slike løsninger blir stadig mer populære, sier han.

Sensorer og prediktivt vedlikehold

Foto: ASSA ABLOY

Sandmark peker også på at adgangskontrollsystemene er blitt smartere og kan gi sanntidsinformasjon via sensorer.

– Digitale adgangskontrollsystemer samle driftsinformasjon fra byggene og gjøres tilgjengelig for service-personell. Driftsansvarlige får informasjon om faste service-intervaller, at en dør ikke lukkes, eller at en motorlås trekker mer strøm enn nødvendig. Vi vet hvor mange ganger en dør er åpnet og kan bruke slik driftsinformasjon til preventivt og prediktivt vedlikehold, sier han og tilføyer:

– Selv om byggebransjen er litt konservativ ser vi at slik funksjonalitet begynner å bre om seg. Informasjon er det nye gullet.

Optimaliserer driften

Han forteller videre at teknologien kan optimalisere driften av hele bygget.

– Om du ser på en enkel dør har vi en sensor som teller hvor mye den brukes. Som driftsansvarlig har du kontroll på trafikken i bygget og ser hele tiden hvor det er behov for vedlikehold. Hovedinngangen brukes mye, mens rømningsveier brukes nesten aldri. Da kan de ulike dørene i bygget også ha ulike serviceintervaller.

Store variasjoner i behov

Sandmark forteller at det naturligvis er store forskjeller på sikkerhetsbehovet til kundene.

– Når man skal velge en sikkerhetsløsning må man vite hvordan bygget skal brukes, om det er flere bygg, og om det er geografisk spredt. Vi har mange kunder som driver havneanlegg hvor det skal sikres over store områder. Vi har sikkerhetsløsninger for kraftstasjoner på fjellet og veibommer på skogsveier til trafo-stasjoner. Det er stor forskjell på sikkerhetsbehovet til en nærbutikk og Norges bank. Det viktigste er at man samarbeider med en aktør som kjenner lovverket og kan prosjektere en løsning som møter både kundens behov og lovverkets krav.

Han peker på regler og spesifikasjoner i TEK17 og kravene til universell utforming.

– Regelverket går på hvilke dørvridere som kan velges, automatikken på dørene, samt krav til åpne- og lukkekraft. Om du for eksempel skal sikre en våpenbutikk stilles det spesielle FG-krav. Prosjekterer du feil i henhold til loven kan det bli veldig dyrt, sier han.

Tester egen sikkerhet

Sandmark forteller at sikkerhet er et våpenkappløp mot inntrengere og at selskapet jobber mye med å teste egen sikkerhet.

– Vi ser dessverre at det er mange aktører på verdensmarkedet som tilbyr løsninger uten at sikkerhetsaspektet er godt nok ivaretatt. Man kan gå på eBay å kjøpe en elektronisk dørlås som åpnes over Bluetooth fra telefonen. Dette er ofte helt nye selskaper uten erfaring i sikkerhetsbransjen og løsninger som har svært dårlig sikkerhet. Vi bruker mye tid og ressurser på penetrasjonstester og har egne avdelinger som jobber med dette på verdensbasis. Vi legger mye prestisje at produktene skal være trygge, sier han.

Går en spennende fremtid i møte

Han peker på at utviklingen i bransjen bare vil gå raskere i årene som kommer.

– Vi må forvente at det kommer nye måter å identifisere seg på. Samtidig skal det sies at fingeravtrykk har vært kjent i mange år og er fortsatt ikke spesielt utbredt. Smarttelefoner har økt bevisstheten på biometri-løsninger, men det er fortsatt mange utfordringer med våte eller skitne fingre.

– Jeg tror vi vil se vekst i selvbetjening for midlertidig adgang. Man kan booke hotellrom, få tilgang på treningsanlegg, reservere møterom i et kontorfellesskap, eller åpne døren for budtjenester når du ikke er hjemme. Med nettbasert digital adgangskontroll åpnes det en ny verden av tjenester og vi kommer til å se mye innovasjon forbundet med slike løsninger, avslutter Sandmark.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring