Foto: Christoffer Jellum
Kjetil S. Grønnestad
Publisert: 18.07.2023 

Selvbetjent salg av overskuddsmateriell

Ved å tilby små, flyttbare konteinere som selvbetjente butikker for kjøp og salg av ubrukt overskuddsmateriell, kan byggebransjen selge det i stedet for å kaste det.

– Våre selvbetjente butikker reduserer kostnadene slik at byggebransjen kan selge overskuddsmateriellet i stedet for å kaste det, sier Ingvar Aune som grunnla Sirken sammen med Peter Totland i 2020.

Med det skapte de to gründerne en kanal for salg av blant annet ubrukt glava, listverk og skruer. Ved å kaste mindre og selge mer, kan byggebransjen redusere sitt miljøavtrykk.

Idé født under covid

Da landet stengte ned under pandemien, ble Aune permittert fra en salgsjobb. I stedet snekret han pinnestoler av taklekter. De syntes han var dyre å kjøpe i ordinære byggvarebutikker. Snekkerverkstedet lå nær gjenvinningsstasjonen i Trondheim, derfor forsøkte han å få tak i rimeligere materialer der. Men da han spurte om han kunne plukke taklektere ut av de blå konteinerne, var svaret: Nei.

– Når taklekterne var lagt i konteineren, beregnes det som avfall. Men jeg fikk lov til å sitte og vente til noen kom med et nytt lass, og spørre om jeg fikk ta det jeg trengte før det ble kastet, sier han.

Mens Aune satt og ventet, ble han invitert med i en arbeidsgruppe med deltakere som Trondheim kommunes gjenbruksavdeling, Trøndelag fylkeskommune, Veidekke og Fremtiden i våre hender.

– I den arbeidsgruppen fikk jeg vite at kostnader er årsaken til at ombruk ikke er standard praksis. Transport, lagerhold og personalutgifter gjør det mer økonomisk å kaste materialene, sier han.

Lei en selvbetjent butikk

Sirken, forkortelse for «sirkulært engasjement», leier ut selvbetjente konteinere innredet som butikk, til utbyggere, kommuner og andre med større byggeprosjekt.

Leieren fyller selv konteineren med relevante varer. Varene som settes inn, registreres med mobilen. Sirken setter prisen basert på nyvarepris. Lett omsettelige varer, som trevarer, får minst reduksjon i prisen, mens varer som er vanskeligere å omsette får desto større prisavslag. Sirken markedsfører dette på nett via Facebook, Google og tilsvarende.

Mens proff-markedet leier konteineren for å selge varer, er det hovedsakelig privatpersoner som kjøper.

– Insentivet for privatkunder er lav pris. Alt mulig blir solgt. Man skal ikke undervurdere hvordan privatkunder bruker de forskjellige varene. Det finnes mange Petter Smarter der ute som kan teste ut egne produkt, siden varene de kjøper fra oss er så billige, sier Aune.

Send faktura til Sirken

Kunden velger varene vedkommende vil kjøpe via Sirkens nettbutikk. Betalingen skjer med Vipps. Når handlekurven er betalt, mottar kunden en firesifret kode på sms som man låser seg inn i Sirken-shoppen (konteineren) med.

Også mindre entreprenører og bedrifter handler rabatterte varer på Sirken-shoppene. De kan betale via faktura. All betaling går til Sirken.

Etter endt leieperiode, eller etter avtalt tid, får leietakeren en rapport med summen de skal fakturere Sirken. Hvor stor andel av omsetningen leietakeren skal ha, avhenger av hvilken leiemodell de valgte. Jo mer man betaler i leie per måned, og jo lenger tid man leier, jo høyere andel har man krav på. Dette kan variere fra kun 7 prosent av beløpet og helt opp til 100 prosent. De som velger leiemodellen med maks månedspris på 30 000 kroner over en periode på 12 måneder eller mer, har rett til hele salgssummen.

– Siden vi da allerede har fått dekket våre kostnader, tilbakefører vi hele salgssummen. Vi foretrekker slike faste inntekter i stedet for å være avhengige av salg, sier Aune.

Gamle vaner er vonde å vende

Sirken har nådd sine mål siden oppstart for tre år siden, og vel så det. Champagneflasken Aune og Totland kjøpte inn da de startet, og som skulle sprettes ved neste milepæl, har blitt stående. De har nådd så mange milepæler så raskt, at de ikke har rukket å åpne flasken. Den står fortsatt til kjøling.

– Champagneflasken er blitt et symbol på det vi har oppnådd, sier Aune.

Det som har vært den største humpen i veien så langt, har vært byggebransjens gamle vaner.

– Kulturen i byggebransjen, det å få dem til å tenke grønt og på ombruk, har vært den største utfordringen. Nå er man vant til å kaste. Bransjen var flinkere til å ta vare på materialene på 1960-tallet da materialene var dyrere enn i dag, sier han.

Vil ekspandere ut i, og ut av, landet

Men helt håpløs er bransjen ikke, for frem til nå har Sirken rukket å etablere 6 Sirken-shopper i Trondheim og 2 i Oslo. Når deres lager av usolgte varer, samt varer som er for store til å få plass i en konteiner, flytter fra dagens lokasjon i Nyhavna til Nardo i Trondheim, blir også dette lageret en selvbetjent butikk, men i større format enn dagens tilbud.

Det er flere rundt om i landet som ønsker å få sin egen Sirken-shop. Blant annet er bedrifter i Bergen og Sogndal interesserte.

– Over sommeren skal vi på en investeringsrunde, slik at vi kan mette etterspørselen med flere konteinere, sier han.

Sirken planlegger også ekspansjon utenlands, der Sverige og Danmark peker seg ut som interessante markeder.

– Innen 2025 skal vi ha etablert oss utenfor landegrensen, sier Aune.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring