Helt siden 2001 har sentrale organisasjoner, etater i byggenæringen og avfallsbransjen arbeidet sammen om høye gjenvinningsmål gjennom nasjonale handlingsplaner for bygg- og anleggsavfall. NHP4 – Nasjonal handlingsplan for bygg- og anleggsavfall 2017–2021, satte fart i dette arbeidet.
Bestillerkompetanse
– Vi så behovet for krav om avfallshåndtering og avfallsminimering. I kartleggingen som skjedde kom det frem at dette krever mer av alle aktører fra start til mål, hvis vi skal få det til, sier Hege Voll Midtgaard, bærekraftsjef hos Bergene Holm AS.
– Det krever særlig mer kompetanse i bestillerleddet. Mange har for vane å overbestille og kjøpe mye mer enn de trenger, men det kan vi jo ikke fortsette med på noen som helst måte, understreker hun.
– Det ble starten på et langt løp for oss, sier innovasjonssjef Mona Gran Sukke.
Det ble satt i gang et omfattende nybrottsarbeid som krevde medvirkning fra hele bransjen, hele verdikjeden fra arkitekter og rådgivere, byggeiere til byggevarehus og ikke minst byggmestrene, forklarer hun.
Heldigvis var det kommet på plass lovverk og krav til klimagassregnskap og utslipp som skjer under produksjon, transport til kundene og på selve byggeplassen. I tillegg er det på trappene krav fra EU-lovverk som blir en del av norsk lov. Dette er drivere som bidrar til konkret handling.
Sømløst
– Vi la opp to utviklingsløp, selve maskinene og måten man bestiller på. Vi så at skulle vi få alt til å fungere, måtte vi se på hele verdikjeden i måten man bestiller på, og at vi måtte begynne helt ytterst. Det finnes jo en masse data, men vi måtte få dataene til å flyte, forteller Mona Gran Sukke.
Sammen med Nordic BIM Group fikk Bergene Holm AS utviklet et sømløst opplegg under programmene Archicad og ArchiFrame.
– Der kan i prinsippet arkitekten eller den som sitter og beregner, titte i sitt program og gjøre eksakte mål og bestillinger og bare trykke Enter. Så kommer det en fil som vi kan mate våre kappeanlegg med. Dette er sømløst og eliminerer risikoen for feil, men krever selvsagt at alt er riktig fra den som bestiller.
– Vi går over filen og sender den tilbake med spørsmålet: Er det dette du har ment? Når bekreftelsen kommer, går kappemaskinen i gang, forklarer Mona Gran Sukke.
– Ved å bruke fallende last demmer vi opp for svinn i hel verdikjeden og utnytter hver centimeter av ressursene fra skogen, understreker hun.
Alle materialer blir eksakt kappet og merket i henhold til kappelisten. Hver bit merkes på tre sider med prosjektnummer, etasje, element-ID, produktgruppe og lengde.
Det digitale bygget
– Tidsbesparelsen er en viktig faktor. Det som er litt trist i vår bransje, er sløseriet med tid og ressurser, at vi gjør jobben flere ganger fordi vi ikke stoler helt på leddet foran oss, sier Hege Voll Midtgaard.
– De fleste bygg i dag tegnes på et digitalt verktøy, og da skulle det være enkelt å få ut målene på hele bygget, det digitale bygget. Det enkleste er plug-and-play; å trykke én tast til slutt for å få ut mål på alle komponenter i bygget, forklarer hun.
– Det er dessuten mye enklere å kunne gjenbruke materialene i fremtiden hvis du vet akkurat hva som er i veggen. Bygg er materialbanker for fremtiden.
– Det finnes nok av kappemaskiner i dag som kapper helt nøyaktig og merker sånn som vi gjør, men de flytter rundt på masse svinn eller avfall. Vi som sitter og skanner tømmerstokken vet akkurat hva slags råstoff som kommer. Hos oss leser maskinen best mulig bruk og kapper eksakt etter ordrene vi allerede har fått inn, forklarer Mona Gran Sukke.
– Vi går fra å lage produkter til eget lager eller byggvarehandel til å gå helt ut til den enkelte entreprenør eller bygmester, men da må bestillingen være nøyaktig, presiserer hun.
Flere pilotprosjekter
Byggingen er i gang på Smedens Hage i Bærum, der Bergene Holm AS har et pilotprosjekt; tre etasjer i et bygg i samarbeid med Backe-konsernet.
– Første etasje ble bygd av vanlig fallende kappet trelast, andre etasje med vanlig fotkappet last, mens tredje etasje ble eksakt levert. Fra fallende last ble det så mye avfall at det så vidt fikk plass i en konteiner, fra fotkappet var det begrenset avfallsmengde, mens det som ble igjen fra tredje etasje fikk plass i en bærepose, forteller Hege Voll Midtgaard og Mona Gran Sukke.
De understreker at de trenger dialog og samarbeid med flere elementfabrikker/husprodusenter og byggentreprenører for å utvikle det de kaller den digitale motorveien for eksakt levering.
– Vi vil lansere alt sammen når vi kommer utpå ettersommeren. Men nå i starten trenger vi flere piloter.