Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
[adrotate group="10"]
Hvordan bygge bærekraftige byer for fremtiden? Birgit Rusten, daglig leder i programmet FutureBuilt og faglig leder i FutureBuilt, Stein Stoknes. Foto: Erik Burås / STUDIO B13

Emner
Miljø


Tekst
Rita Tvede Bartolomei

Publisert
21.juni.2019

Hvordan bygge bærekraftige byer for fremtiden?

FN beregner at 68 prosent av verdens befolkning kommer til å bo i byer innen 2050. Bærekraftig byutvikling blir derfor enda viktigere i årene som kommer. Nå kommer verdens største konferanse om bærekraftig byutvikling til Oslo i slutten av mai.

Urban Future Global Conference hadde sin debut i Østerrikes nest største by, Graz, i 2014. Det er første gang den enorme konferansen nå skal finne sted i et land utenfor Østerrike. Fremover skal konferansen arrangeres årlig i en by i Europa: Først ut er Oslo – byen som er kåret til Europas miljøhovedstad i 2019.

– Allerede bor over halvparten, rundt 55 prosent, av verdens befolkning i byer. Vekst i befolkning vil fortsette i byene, og også den økonomiske veksten. Samtidig sliter mange byer med fattigdomsproblemer, forurensning, for mye biltrafikk og for få grønne lunger. Hovedformålet med konferansen er dele erfaringer om bærekraftig byutvikling og få nye, gode ideer på grønn byutvikling. Et viktig tema i denne sammenhengen er hvordan det å spille på lag med miljøet og satse på bærekraft, vil gi økt trivsel for innbyggerne og økt økonomisk vekst. Urban Future Global Conference er verdens største møteplass for mennesker og organisasjoner som jobber for å skape mer bærekraftige byer, sier Birgit Rusten, daglig leder i programmet FutureBuilt, som er medarrangør for Urban Future Global Conference.

Foto: Erik Burås / STUDIO B13

FutureBuilt har som mål å få frem minst 50 forbildeprosjekter på miljøvennlige bygg- og områdeutvikling i Oslo-regionen. Programmet går fra 2010 til 2020. Det består nå av 52 prosjekter som omfatter alt fra barnehager, kontorbygg, boligprosjekter og museer til nabolag og infrastrukturprosjekter.

Enorm byvekst: 70 prosent av verdens befolkning vil bo i byer innen 2050

– Når så mange som 2,5 milliarder flere mennesker (tall fra FN. red. merk) vil leve i urbane områder innen 2050: Hvordan får man da til gode byer som samtidig er bærekraftige?

– Akkurat dette er den store utfordringen, og derfor har bærekraftig byutvikling fått større oppmerksomhet de siste årene. Byer må fungere både som bosted, markedsplass og sosial arena for mennesker i alle aldre, og ikke minst må de redusere sine utslipp radikalt, sier faglig leder i FutureBuilt, Stein Stoknes.

Han minner om at byer i alle deler av verden sliter med utfordringer knyttet til manglende bokvalitet og tilgjengelighet, trafikkaos, støy og forurensning.

– Disse utfordringene skyldes kun én faktor: At vi til de grader har latt bilen forme byene og dominere både offentlige rom og gater. Ikke minst har vi latt bilene dominere våre egne liv, sier Stoknes.

Norge må omstille seg for en fremtid uten olje, og har allerede mye grønn kompetanse.

Slik ser Stein Stoknes for seg en fremtidig by i Norge – eller i et annet land i verden:

Foto: Erik Burås / STUDIO B13

– En slik by er tilrettelagt for livskvalitet i nærmiljøet, med rik tilgang på grønt og vann, møtesteder, skole og arbeid og alt det andre man trenger i hverdagen innenfor gå- og sykkelavstand, sier han.

I en fremtidsby vil det ligge et nett av smart infrastruktur for klimavennlig og gjerne lokalprodusert energi, samt kollektivtransport som helst går på skinner.

– La oss ikke glemme barna: La oss i gjerne inkludere barna i byplanleggingen. For skaper byplanleggerne byer som passer for barn, så skapes byer som passer for alle aldersgrupper, sier han.

FutureBuilts Stein Stoknes mener privatbiler ikke hører hjemme i fremtidens byer: Ikke heller de elektriske, som tar like mye plass som fossilbiler.

– Elektriske biler skader dessuten deg og barna dine like mye om du blir påkjørt. Fremtiden tilhører de myke trafikantene og nullutslipps kollektivtransport. Men gjerne også (selvkjørende på sikt) delebiler om man skal på langtur, flytte eller frakte det som ikke kan lastes på en cargo-sykkel, sier han.

Nær 3000 påmeldte: Får vise frem Norge og Oslo som gode forbilder

Birgit Rusten forteller at Oslos status som europeisk miljøhovedstad for 2019, har bevist at den er en foregangsby på bærekraftig byutvikling.

Foto: Erik Buråas / STUDIO B13

– Oslo har vært flinke på å skape en grønnere by, både med utvikling av kollektivtrafikken og ved å skape mindre biltrafikk i sentrum. Med sine mange grøntområder, inkludert marka, er Oslo mye grønnere enn mange andre europeiske byer av samme størrelse, sier hun.

Norge må omstille seg for en fremtid uten olje, og har allerede mye grønn kompetanse, sier Rusten.

– Vi ligger langt fremme på elektrifisering, og dessuten langt fremme på utvikling av klimavennlige bygg. Gjennom FutureBuilts forbildeprosjekter har vi allerede klart å bevise at det er fullt mulig å realisere bygg som har halvert mengde klimagass-utslipp, sier hun.

Vi har latt bilen forme byene og dominere både offentlige rom og gater. Ikke minst har vi latt bilene dominere våre egne liv.

For å virkelig vise frem Oslo som miljøhovedstad, tas byrommet aktivt i bruk under hele konferansen. Urban Future Global Conference vil ha 60 seminarer og over 35 utflukter og andre aktiviteter flere steder i Oslo by, sier Birgit Rusten.

Les Også

Svanemerket byggevirksomhet i Norden doblet fra 2018

Den svanemerkede byggevirksomheten har vokst markant de siste årene. Nye tall fra Nordisk Miljømerking viser at den er mer enn fordoblet på bare to år. Nå er mer enn 12 000 svanemerkede leiligheter, hus, skoler og barnehager ferdig bygget i Norden – og mer enn 22 000 er underveis.

Les Også

Vi må greie oss uten fossilt brennstoff

– Mobilitet er blitt et stadig «hetere» tema, og det kommer til å bli klart for de fleste at vi må greie oss uten fossilt brennstoff. Men skal vi få til det, må samfunnet endres radikalt, og fremtiden vil se helt annerledes ut enn fortiden.

På Forsiden Nå

Signerer forpliktelse om nullutslipp

Et globalt initiativ samler selskaper i en felles forpliktelse om nullutslipp. ­– Citycon signerer forpliktelsen for å styrke vårt mål om å bli klimanøytrale innen 2030, sier Bill Engeness i Citycon.

På Forsiden Nå

Slik kutter Vill Urbanisme høye klimagassutslipp

Med en bærekrafts-rose og et stort engasjement for miljøvennlige valg, baner Vill Urbanisme vei for fremtidens bærekraftige byggesektor – ved god hjelp av ISY Calcus.

På Forsiden Nå

Statsbygg skal bygge et nytt Drammen tinghus

Statsbygg utlyser konkurranse om nytt Drammen tinghus som skal bygges på Gamle Kirkeplass 3 i Drammen. Det er nå utlyst en prekvalifisering av deltakere som er interessert i å inngi tilbud på totalentreprise med løsningsforslag for prosjektet.

På Forsiden Nå

Ni nye medarbeidere fra Norconsult VDC-sertifisert

Ni medarbeidere fra Norconsult mottok forrige uke VDC-sertifisering etter å ha gjennomført verdens største VDC-kurs i regi av NTNU og Stanford University, med 200 deltakere. Nå skal de benytte nyervervet kompetanse i tverrfaglige Norconsultprosjekter.

På Forsiden Nå

LINK designer ny videregående skole i Førde

LINK arkitektur har inngått avtale med Consto Bergen AS om å designe den nye videregående skolen i Førde for Vestland fylkeskommune. Samlet kontraktsverdi er 32 millioner kroner.