Illustrasjon: Checkd
Ole Peter Galaasen
Publisert: 10.03.2020 

Forenkler byggeprosjekter med digitale verktøy

Moderne byggeplasser blir stadig mer komplekse og krevende med tanke på dokumentasjon. Takket være digitale verktøy kan nå dokumentasjon og oppfølging foregå på en mer effektiv måte.

– Jeg er født og oppvokst i byggebransjen og var daglig leder i Borg Bygg AS, en stor entreprenørbedrift i Fredrikstad fra 2006 til 2012. Med 40 ansatte og over 100 millioner i omsetning så jeg hvor vanskelig det var å håndtere alle oppgavene på byggeplassen i forhold til dokumentasjon og lovkrav. Bakgrunnen for etableringen av Checkd var derfor et ønske om at byggeprosjekter skulle bli enklere slik at entreprenøren kan spare tid uten at det går på bekostning av kvalitet, sier Tom-Erik von Krogh-Martinsen, daglig leder og grunnlegger av Checkd.

Selskapet ble etablert i 2013 og har i dag ni ansatte på kontoret i Oslo.

– Jeg er også utdannet dataingeniør og har jobbet flere år i Ericsson med kvalitetssikring av mobile nettverk. Jeg jobbet med automatiske målesystemer og så hva som var mulig å gjøre med farger og symboler i forhold til logging av informasjon i kart. Når jeg gikk over til byggenæringen tok jeg med meg disse erfaringene og løsningene fra mobilbransjen, sier han.

Gir bedre kommunikasjon

Han forteller at tjenesten forenkler kommunikasjonen mellom de forskjellige aktørene.

– All kommunikasjon foregår visuelt og det blir mye enklere å ha oversikt sammenlignet med SMS-meldinger eller gule lapper. Den store forskjellen er at vi kobler all kommunikasjonen inn i tegningene på bygget. Da slipper man å forklare hvor ting skal gjøres og det blir enklere å følge opp hva som blir gjort. Alt blir registrert i tjenesten med bilder og geografisk posisjon slik at håndverkeren enkelt kan finne veien. Dette er en felles løsning for kommunikasjon og navigasjon, sier han og tilføyer:

– Nå begynner folk å se at digitalisering ikke bare er «nice to have», men et «must have». Jo fortere man begynner med slike verktøy, desto bedre blir det.

Mange store prosjekter

Han forteller om flere store prosjekter som har tatt i bruk tjenesten.

– En av de største kundene våre er JM Norge som bruker løsningen i hundrevis av leiligheter i hele landet. De bruker tjenesten til kommunikasjon og dokumentasjon med underleverandører, sier han.

– Tjenesten blir også brukt av Caverion på Nasjonalmuseet. De bruker tjenesten internt slik at elektrikere skal kunne gi tilbakemeldinger på områder hvor de ikke fikk utført arbeidene. Løsningen hjelper de ansatte med å ha oversikt på byggeplassen og sikrer mer effektiv gjennomføring, sier han.

– Mange er opptatt av sjekklister fordi det er strenge krav til dette. Vi har derfor en modul i tjenesten som gjør at kunden enkelt kan bygge egne sjekklister. Vi ønsker at en sjekkliste ikke bare er et kryss på et skjema, men inneholder foto og annen dokumentasjon på riktig sted i tegningen, sier han.

Utvikles videre

Han peker på at markedet hele tiden er i utvikling og at selskapet utvikler ny funksjonalitet fortløpende.

– Vi har et eget utviklingsteam her i Norge som mottar tilbakemeldinger fra kunder. Dette legger grunnlaget for videre utvikling av tjenesten og vi er hele tiden i dialog med kunder for å forbedre rutiner og metoder. Kunden vet hvordan de jobber og hvordan de vil ha det. Vår oppgave er å sørge for at tjenesten gjør jobben så enkel som mulig, sier han.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring