Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
[adrotate group="10"]
Eliminerer unødvendig transport Foto: Optimera

Emner
Transport

Publisert
07.januar.2020

Eliminerer unødvendig transport

Logistikkproblemer kan lett torpedere fremdriften i byggeprosjekter. På samme måte kan nye transportløsninger redde krevende oppdrag, slik som rehabiliteringen AF Byggfornyelse har fullført på Tjuvholmen.

– Jeg er sikker på at vi ikke hadde klart å overlevere dette prosjektet i tide uten felles vareleveranser via Optimera-lageret. I tillegg måtte vi hatt en person ekstra i arbeid her, forteller prosjektleder i AF Byggfornyelse, Joakim Bøhn. Fra september til desember har de renovert kontorlokaler på 2200 kvadratmeter i 6. og 7. etasje over restauranten Bølgen og Moi.

80 færre transporter gjennom 10 uker

Foto: Optimera

Pilotprosjektet «Tredjepartslogistikk» ble til etter samtaler mellom AF Byggfornyelse og Optimera, og har eliminert anslagsvis 60 vareleveranser. Og 20 avfallshentinger. Det er tall som monner når vi legger til at leveringsadressen er en gågate på Tjuvholmen i Oslo sentrum. På det meste har bil og henger fra Optimera erstattet åtte separate varetransporter, og prosjektlederen har ikke fått én eneste feillevering.

– Vi hadde en annen aktør som måtte returnere fire ganger på grunn av at de ikke klarte å treffe på tidsrommet for vareleveranse her. Sånt er selvsagt uholdbart, og det frister ikke å gå tilbake til vanlig logistikk etter dette pilotprosjektet, sier Bøhn.

Varer inn – avfall ut

Forsyningslageret til Optimera i Østre Aker Vei er navet for varene.

Foto: Optimera

– Varer fra alle fag og leverandører kommer inn til Optimera uka før, og med utkjøring mandag og tirsdag styrer vi selv hva som kommer når. Rekkefølgen på kraninga avtaler vi med den faste sjåføren ved ankomst, sier Bøhn.

Riggplassen på takterrassen 25 meter over bakken er på bare 20 kvadratmeter. Der står riggsjefen klar med en kø av håndverkere som raskt fjerner varene mellom hvert løft. Men krana går sjeldent tom ned, da Optimera står for borttransportering av avfall i store søppelsekker.

– Avfallet skal til Norsk Gjenvinning. Dette veies når det løftes på bilen, og dermed er også byggavfallet ekspedert, forteller han.

Grønn satsing i Optimera

Optimera satser på grønne løsninger, også i logistikken. Biodrivstoff på tankene og elektriske kraner gir allerede konkurransefortrinn ved leveranser til Oslo Kommune. At et rehabiliteringsprosjekt av moderat størrelse kan gå fra åtte til to ukentlige leveringer er et stort framskritt.

– Dette gir ikke bare en stor miljømessig og samfunnsøkonomisk gevinst. For prosjektet gir det store besparelser med så effektivt mottak av varer to ganger i uka. Til å være første forsøk har dette gått over all forventning, og vi slipper å gjøre nevneverdige forandringer før vi tilbyr tredjepartslogistikk til kunder landet rundt, forteller logistikksjef Audun Tharaldsen i Optimera.

Les Også

Stor bredde hos Ford – mye å velge mellom

Ford presenterte nylig sin nye range av bilmodeller fra a til å, og det er nesten ikke mulig å telle hverken på to hender eller fler, hvor mange varianter man kan velge mellom. Det blir nesten slik at man også får et problem: For hva i all verden skal…

På Forsiden Nå

Derfor må bygg digitaliseres for å bli kommersielt attraktive

Direktør for digitalisering i Veidekke Eiendom, Mikkel Nielsen, sier digitalisering av bygg er en helt avgjørende suksessfaktor for bransjen. Om ikke byggene som skapes i dag er smarte nok: Da blir de verken kommersielt attraktive eller bærekraftige.

På Forsiden Nå

Et skoleeksempel på bærekraftig design

Store glassflater, dagslys og utsyn er bærebjelkene i landets grønneste skole. I det prisbelønte bygget som huser nye Horten videregående skole, har naturlige materialer og modige miljøvalg satt standarden for fremtiden.

På Forsiden Nå

Enklere å velge teknisk godkjente byggevarer

Norsk Byggtjeneste og SINTEF har gått sammen om en ny løsning for automatisk overføring av SINTEF Teknisk Godkjenning, SINTEF Produktsertifikat og CPR-sertifikat til NOBB (Norsk Byggevarebase).

På Forsiden Nå

Snart byggestart for ny fotballhall i Drammen

Drammen eiendom KF har signert samspillskontrakt med entreprenøren Peab om oppføring av ny fotballhall på Åssiden i Drammen.

På Forsiden Nå

Nedre Foss bypark tildelt DOGA-merket for design og arkitektur

DOGA-merket for design og arkitektur er DOGA (stiftelsen Design og arkitektur Norge) sin anerkjennelse til norske virksomheter og utøvere som utmerker seg gjennom fremragende bruk av design og/eller arkitektur. Merket er i januar 2020 tildelt Bymiljøetaten Oslo kommune og Norconsult for arbeidet med Nedre Foss bypark.