Det klimaambisiøse byggeprosjektet ALO på Sluppen kles med Wienerberger sin miljøvennlige teglstein. Dette er første byggeprosjekt i Norge som benytter LESS fra Wienerberger. På bildet ser vi Ida Stokkan, prosjektsjef i R. Kjeldsberg. Foto: Wienerberger
Publisert: 20.04.2022 

Det klimaambisiøse byggeprosjektet ALO på Sluppen kles med miljøvennlig teglstein

Kontorbygget ALO Sluppen er under full bygging og vil trolig bli det første byggeprosjektet i Norge med dobbeltsertifiseringen BREEAM NOR Outstanding (høyeste nivå) og WELL Gold. I tråd med de høye klimaambisjonene har byggherre valgt å kle fasaden på bygget med en mer bærekraftig teglstein fra Wienerberger.

Både byggherre R. Kjeldsberg, totalentreprenør Veidekke og HUS arkitekter har samarbeidet om høye miljøambisjoner for byggeprosjektet på Sluppen i Trondheim. Kontorbygget ALO skal miljøsertifiseres etter standarden BREEAM NOR Outstanding og være Paris Proof med lavt klimagassavtrykk fra bygget. I tillegg skal det bygges og driftes etter WELL-standarden og oppnå nivå Gold. Dette er også det første byggeprosjektet i Norge som benytter Wienerbergers nye miljøvennlig LESS teglstein.

Ønsker å ta samfunnsansvar og sette standard for byggebransjen

Under transformeringen av den nye bydelen på Sluppen har det vært et ønske om å skape bygg som er relevante i mange år, og som setter standard for en mer klimaambisiøs byutvikling. Ida Stokkan, prosjektsjef i R. Kjeldsberg, mener at myndighetene ikke stiller strenge nok krav til nybygg:

– Vi mener at de vanlige myndighetskravene til nybygg ikke er ambisiøse nok, og vi har derfor valgt å sette det høyeste ambisjonsnivået på BREEAM NOR for å utfordre oss selv og bransjen til å komme med nye løsninger for å redusere klimagassutslippene. Vi ønsker at byggene våre skal være relevant i mange år og vi er opptatt av å ta vårt samfunnsansvar i å redusere klimagassutslippene så mye som vi kan.

Da R. Kjeldsberg skulle velge materialer til kontorbygget ALO var klimagassavtrykket et viktig aspekt. I tillegg ønsket byggherre en fasade av tegl.

– Vi har alltid hatt et ønske om å bruke teglstein i fasaden fordi det er et fasademateriale med lave vedlikeholdskostnader og som står seg godt arkitektonisk i mange år. Da var det viktig å finne en stein med lavt CO2-avtrykk. Vi valgte en LESS fra Wienerberger i stedet for en tradisjonell teglstein fordi den har et betydelig lavere klimagassavtrykk, men med de samme estetiske egenskapene, forteller Stokkan.

Teglstein med opptil 60-80% lavere CO²-utslipp

– Kjeldsberg var på mange inspirasjons- og befaringsrunder for å finne den riktige teglen. De endte opp med en varm og rød klassiker med navnet EW0466 Kobber. Tegltypen fra Wienerberger er en rød bløtstrøken teglstein med en overflate nyansert av svart forstøvning. Til dette prosjektet er teglen levert som LESS.

Tove Narvestad, teknisk sjef i Wienerberger, forklarer hvorfor denne LESS teglsteinen er helt spesiell:

–Denne tegltypen er en del av vår miljøvennlige teglstein som brennes med biogass og benytter grønn strøm. De tre hullene i midten reduserer råvareforbruket med 10%. Steinen har nøyaktig samme format og utseende som en tradisjonell bløtstrøken teglstein, men den eneste forskjellen er at CO²-utslippet til LESS reduseres med opptil 60-80% i produksjonen. Dette er det første byggeprosjektet i Norge som benytter vår LESS teglstein. Det er veldig stas for oss.

Stokkan mener også tegl er et viktig arkitektonisk uttrykk for det nye området i Trondheim:

– Vi synes den røde teglen er veldig i tiden og gir en varme til området. Vi ønsker å bruke tegl fordi det gir et lunt og godt uttrykk for området som er med på å sette standarden for videre arkitektonisk kvalitet i utviklingen av Sluppen.

Håndverksmessige fordeler med LESS teglstein

I tillegg til teglens lavere klimagassavtrykk, har LESS også blitt tatt godt imot på byggeplassen. Murmester Terje Nygård fra Bugge AS er bas for murarbeidet på ALO Sluppen – han mener teglens vekt har flere fordeler.

– Denne tegltypen er lettere i vekt sammenlignet med en tradisjonell teglstein. Det gjør at den er lettere å mure med og håndtere på byggeplassen. I tillegg gjør vekta at vi kan transportere flere tegl av gangen. Det er både mer effektivt og det sparer utslipp fra transport.

Byggeprosjektet estimeres ferdigstilt i 2023.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring