Foto: Rockfon
Publisert: 19.jul.2022 

– Akustikk er helt vesentlig, mener restauratør Jan Vardøen

Atmosfæren og et godt lydmiljø kan være likeså viktig som matopplevelsen på et restaurantbesøk. Den anerkjente restauratøren Jan Vardøen mener dårlig akustikk kan ødelegge hele restaurantopplevelsen. Han har derfor sørget for usynlige akustikkløsninger fra Rockfon på sin nyeste Villa Paradiso i Oslobukta, som hadde ettårsjubileum 18. juni.

Vis-a-vis det nye Munchmuseet, er det blitt åpnet den hittil største Villa Paradiso-restauranten i Operagata 1. Den norske restaurantkjeden ble etablert av Jan Vardøen og Trond Haug i 2004, og er kjent for italiensk mat og napolitansk pizza. Under byggingen av lokalet ble akustikken tenkt inn fra første stund. Det har bidratt til usynlige akustikkabsorbenter og fornøyde kunder.

Viktigheten av god akustikk på restauranter

Med lang erfaring fra restaurantbransjen i Norge og Europa, er Jan Vardøen tydelig på hva som er viktig for en god restaurantopplevelse, i tillegg til maten.

– Dårlig akustikk er veldig plagsomt for gjestene og de som jobber. Vi vet at dette kan ødelegge mye av gleden av å være ute hvor man ønsker en behagelig samtale rundt bordet. Jeg har selv flere restaurantopplevelser hvor akustikken har vært så dårlig at jeg bare vil ut, og ikke komme tilbake. Akustikk er derfor et vesentlig poeng i utformingen av en restaurant, forteller Vardøen.

Vardøen mener det er vanskelig å vite hvordan akustikken i en restaurant blir før den åpnes opp for gjester.

– Akustikk er ikke en eksakt vitenskap. Det er vanskelig å vite på forhånd hvordan akustikken oppleves i lokalet. Vi vet at både innredning og overflater kan påvirke akustikken positivt eller negativt. Harde flater kan for eksempel forsterke lydklangen ytterligere. Derfor er det helt alfa omega å montere riktige akustiske plater som kan bidra til å unngå dette.

Usynlige akustikkplater som ser ut som murpuss

Da Vardøen skulle bygge den nye Villa Paradiso på Munch Brygge i Oslobukta ble akustikken tenkt inn fra start. Akustikkleverandøren Rockfon har levert akustikkproduktet Rockfon Mono Acoustic som har noen helt spesielle egenskaper. Vardøen forklarer:

– Jeg er veldig opptatt av at restauranten skal oppfattes autentisk uten synlige tekniske hjelpemidler. Det som er fint med Rockfon er at de leverer en glatt akustikkflate i taket og på veggen som kan helsparkles, slik at det ser ut som murpuss. Rockfon Mono Acoustic er derfor montert konsekvent også i alle de andre restaurantene mine.

Rockfon arbeider daglig med å forbedre akustikk og lydmiljø i alle type lokaler og bygg. Steinar Nygård, distriktssjef i Rockfon, mener restaurantbransjen har mye å hente når det gjelder godt akustisk miljø:

– Alle restauranter bør ha mer fokus på akustikk og støynivå. Du betaler mye for å spise, også kommer du ut fra restauranten og tenker det var godt å komme ut i stillheten. Sånn skal det ikke være. Et godt akustisk miljø setter rammen for en god middagsopplevelse. Med Rockfon Mono Acoustic får du en sømløs overflate i taket som absorberer lyden i rommet. Det gir lav etterklangstid og lavt støynivå i restauranten som gjør at du kan høre samtalen rundt bordet.

Med dårlig akustikk får du også misfornøyde gjester. Vardøen mener gjestene ikke er redde for å si ifra om dårlig akustisk miljø. Han merker derfor en stor forskjell etter monteringen av akustiske plater i alle hans restauranter.

– Nå har restauranten i Oslobukta vært åpent et helt år, og jeg merker at vi ikke har fått noen klager på dårlig akustikk. Det er jo den beste tilbakemeldingen, avslutter han.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring