Publisert: 22.01.2018 

Et blikk mot Stockholms nye kunstneriske T-banestasjon

Mens vi venter på at den største norske T-baneutbyggingen i nyere tid skal starte i Oslo, kan våre svenske naboer...

Mens vi venter på at den største norske T-baneutbyggingen i nyere tid skal starte i Oslo, kan våre svenske naboer allerede nå benytte seg av den nye T-banestasjonen i Stockholm. Her har design og brukervennlighet vært sentralt i den arkitektoniske utformingen.

Stasjonen Stockholm City, også kalt pendlerkatedralen, minner mer om en futuristisk kunsthall enn en ny T-banestasjon. De bølgede former i taket åpner stasjonens indre opp og gir besøkende en ekstraordinær reise ned under byens gater. Det skulpturelle taket er inspirert av Berninis skulptur The Ecstasy of Saint Teresa og utformet i et ekstremt formbart og stoffliknende materiale, nemlig Rockfon Mono Acoustic fra akustikkprodusenten Rockfon.

Det svenske prosjektet løfter design av T-banestasjoner opp til et helt nytt nivå hvor kunsten gjør det interessant og inspirerende for folk å benytte seg av kollektivtrafikken.

- Pendlerkatedralen er designet med tanke på å løfte taket til en høyere dimensjon. De rullende former leder tankene til en gotisk katedral, forteller arkitekt og delprosjektleder Per Gyllhammar, som har vært ansvarlig for at både design og funksjonalitet ble oppfylt på den svenske T-banestasjonen.

Fokus på akustikk

Arkitektens visjon hadde vært umulig å gjennomføre uten et fleksibelt materiale. Derfor ble det brukt Rockfon Mono Acoustic, en fleksibel akustikkløsning i steinull, som kan designes og formes på uante måter. Akustikkløsningen demper støy, slik at det er et behagelig lydnivå i området, samtidig som materialet av steinull gir høy brannsikkerhet.

- Vi har fått tilbakemelding fra arkitekter at det er den store designfriheten med diverse praktiske fordeler som gjør Rockfon Mono Acoustic Den glatte og hvite overflaten er uten synlige skjøter, og er i beste lydabsorberende klasse A og har en lysrefleksjon på 87 prosent, forteller daglig leder Jonny Aas i Rockfon Norge.

Løfter frem særpreget

Å inndra kunst og spennende arkitektoniske grep, samtidig som man ivaretar funksjonalitet, kjennetegner også tanken bak de kommende seks nye stasjoner på den 8,2 km lange Fornebubanen, forteller Irene Måsøval i Fornebubanen:

- Vi er nå i gang med en arkitektkonkurranse for Fornebubanen. Det er viktig at T-banestasjonene får et visuelt og moderne uttrykk, og det skal blant annet legges til rette for kunstinstallasjoner og annen utsmykking. Gjennom en god arkitektonisk utforming vil vi forsøke å løfte frem særpreget og identiteten til hver stasjon. Fornebubanen er en del av fremtidens kollektivløsning, og et vakkert design vil bidra til at flere velger T-banen som transportmiddel.

Plan- og designkonkurransen for Fornebubanen bil bli delt opp i ulike pakker for å sikre stasjonenes egenart og sørge for et variert uttrykk innen design- og arkitektur. Vinnerutkastene på de ulike T-banestasjonene vil være klare i løpet av juni 2018.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring