Foto: Erik Burås for Fremtidens Byggenæring
Gunn Iren Kleppe
Publisert: 16.04.2021 

Bærekraftig arbeidstøy

Kvalitet, holdbarhet og miljø er viktige krav når det gjelder arbeidstøy. Og samtidig som kundene etterspør sertifisering, krever de også mer komfort og at arbeidstøyet ser bra ut.

Helly Hansen ble grunnlagt allerede i 1877 og har siden starten jobbet med professionelle utøvere innen forskjellige sportsaktiviteter og produsert plagg for tøffe arbeidsforhold. I dag produserer Helly Hansen tre hovedkategorier arbeidstøy: Trade, Hi-Vis og Footwear. Trade er i størst vekst. Hi-Vis er mest vanlig innen bygg og anlegg, og mange steder påbudt. Også i transportbransjen brukes mye Hi-Vis. Og for ti måneder siden lanserte Helly Hansen arbeidstøy innenfor Hi Vis og Trades med kvinnepassform, som har blitt veldig godt mottatt.

– Det vi i hovedsak jobber med er plagg som varer lenge, har bedre passform, og er mer fleksible i bruk. Det vil si de får flere bruksområder, forklarer Andreas Pohl-Larsen, produktsjef for arbeidsklær hos Helly Hansen.

Plagg som kan brukes av flere typer brukere sparer mye både i produksjon og bærekraft. Lommer og lomme-løsninger har også mye å si.

– Vi har masse smarte løsninger. For eksempel bukser kan forlenges fem centimeter ved å ta ned en søm, og på mange av buksene kan man ta av hengelommene, så brukerområdet kan bli litt bredere.

Krav

– Det har blitt mye større krav på komfort. Arbeidsklær er mer komfortable enn den vanlige olabukse, forteller Pohl-Larsen.

Foto: Erik Burås for Fremtidens Byggenæring

Videre er design blitt stadig viktigere de senere årene, at det ser bra ut og matcher i tillegg til å være funksjonelt.

Det bygg- og anleggsbransjen etterspør mest er informasjon om sertifiseringskrav.

– Vi ser også større krav fra kunder og konsumenter på miljødelen. Det er viktig at miljø er tatt hensyn til i alle ledd, sier bærekraftansvarlig Rebecca Johansson.

– For bare 3-5 år siden var hovedfokus stort sett pris. Nå er det mye mer fokus på kvalitet, levelengde og miljø. Det har skjedd et skifte i sluttbrukertankegangen som gjør det mye lettere for oss som produsent i premium-segmentet, konstaterer Pohl-Larsen.

Holdbarhet

– Vi har kvalitet høyt oppe på agendaen – fra produksjon, valg av materialer, hvilke leverandører vi arbeider med, hvilke tester vi gjør, og vi tester kontinuerlig under produksjon, sier Johansson.

– Vi vet hvilke tråder vi bruker, hvilke knapper som settes hvor. Gode relasjoner med leverandørene tror vi er nøkkel til at vi hele tiden kan levere kvalitet. Det er en viktig del for miljøet at plaggene kan holdes i bruk lenge, understreker hun.

– Arbeidstøy blir slitt. Vi må ha god kontroll på alle ting som går inn i et produkt. I en arbeidsbukse er det hele 400 meter tråd. Når det er såpass mye så er det viktig å vite hvilken tråd som er brukt, forteller Pohl-Larsen, så man må bruke det som er best.

– Vi prøver å kommunisere hvilke produkter som skal brukes til hvilken type arbeid. Noen arbeidsformer sliter mer, da er det også viktig å bruke sko med mer slitestyrke, for eksempel, presiserer han.

Det har mye å si hvordan man håndterer arbeidstøyet, og Helly Hansen jobber med å forbedre informasjon om vask og stell. Reparasjon kan også forlenge bruken. I Norge tilbyr Helly Hansen reparasjon i egne butikker gjennom samarbeid med Repairable.

– Vi ser at villigheten til å reparere og interessen for det begynner å øke, forteller Johansson.

Produksjon

– Vi har stort fokus på hvordan få ned miljøpåvirkningen, understreker Johansson.

Foto: Erik Burås for Fremtidens Byggenæring

Leverandørsiden står for over 90 % av CO2-fotavtrykket, og nær relasjon med leverandører er et av de viktigste tiltakene for å sikre bærekraftig produksjon. I 2020 ble hele produksjonen for første gang inkludert i fotavtrykket. Sosial bærekraft er også viktig for å sikre ordentlige arbeidsforhold.

En generell Innfargingsprosess er tung på vann og kjemikalier, og Helly Hansen arbeider med å sikre at det ikke brukes uønskede kjemikalier i produksjonen.

– Ved å innfarge allerede i spinneprosessen, som eksempel for vårt undertøy i LIFA®, kan vi hoppe over det veldig vannkrevende og kjemikaliekrevende i prosessen. Det er en stor gevinst på miljøbesparelser.

Materialer

Fokus på råmaterialer er også viktig for å sikre kvalitet og bærekraft.

– Vi bruker resirkulert polyester i nesten all vår isolasjon. For tiden skifter Helly Hansen ut stoffet i mange plagg der det er mulig til resirkulert materiale. Selskapet har også introdusert resirkulert materiale i fleece-plagg.

De syntetiske materialene har jo en stor fordel når det kommer til slitestyrke. Det er jo sterkere materialer. Vår angrepsmåte er å gå over til resirkulert der vi trenger slitestyrke og bruke naturlige materialer som bomull og ull der disse fibrene passer best, i eksempelvis undertøy, T-shirts, etc. Men vi følger også utviklingen rundt biobaserte materialer, der vi ser mulighet for å jobbe mer med dette på lengre sikt, forklarer Johansson.

– Det hjelper ikke om man bruker naturlige materialer om de bare holder halve levetiden, påpeker Pohl-Larsen.

– De brukere som bruker Helly Hansens produkter må kunne stole på at de holder og har den funksjonalitet som kreves for oppgavene i arbeidet, enten på havet, [i] fjellet eller i bygging, understreker han.

Gjenvinning og forurensning

– Vi arbeider aktivt i dag med å finne en løsning, spesielt på de komplekse produktene som er sammensatt av forskjellige materialer, sier Johansson om gjenvinning av brukt arbeidstøy.

– Men det skjer veldig mye på fronten. Vi arbeider mye med teknologisk utvikling, spesielt med polyester, fortsetter hun.

Når det gjelder plastavfall samarbeider Helly Hansen med Ocean Cycle for å hjelpe land som ikke har infrastruktur til å ta hånd om plastavfall. Her hjemme sponser de I Samme Båt med arbeidstøy til rydding av strandkanten.

– Vi må minimere vår egen plastforbruk. Vi jobber også med å bruke så lite plast som mulig, og redusere engangsplast, understreker Johansson, blant annet ved å redusere bruk av plast i innpakning.

Transport

Transport er også del av miljøregnestykket. Det er blant annet fokus på å pakke plassbesparende for å utnytte plassen bedre.

– Transport av produkter fra leverandør ut mot sluttkunde står vel for 4 % av vårt CO2-fotavtrykk. Det er en del, men absolutt ikke største del. Vi ser veldig aktivt nå på togtransport fra Asia, blant annet for å erstatte fly, avslutter Johansson, som også her understreker viktigheten av partnerskap og gode relasjoner.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring