Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
[adrotate group="10"]
Nordens lengste jernbanetunnel ferdig boret som planlagt

Emner
Intercity

Publisert
27.februar.2019

Nordens lengste jernbanetunnel ferdig boret som planlagt

Mesterutdanning Articleboard

Dobbelt gjennomslag til rett tid, ble fasit for Follobaneprosjektets to siste tunnel-boremaskiner. Bane NOR har nådd en viktig milepæl i Intercity-utbyggingen.

Tunnelboringen ble startet opp av statsminister Erna Solberg og daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen 5. september 2016. De to første gigant-maskinene hadde dobbelt gjennomslag inne i en fjellhall i Ekebergåsen i september 2018.

– Bane NOR som byggherre er godt fornøyd med at tunnelboring er fullført til avtalt tid. Dette er et godt resultat. Bane NOR ser frem til å tilby halvert reisetid med nye Follobanen mellom Oslo og Ski. Jernbanesatsingen er viktig for reisende og for vekst og utvikling i Oslo- og Follo-regionen, sier Birger Steffensen, assisterende utbyggingsdirektør i Bane NOR.

Om lag 350 inviterte gjester og ansatte var til stede da de siste boremaskinene, begge med nær ti meter i diameter, brøt ut av en fjellskjæring like utenfor Ski sentrum. Gjennom disse tunnelløpene skal tog kjøre i opptil 250 km i timen. Før det kan skje gjenstår viktig jernbaneteknisk arbeid, som er startet opp.

Effektiv transport

Til sammen nær 20 km av den 22 km lange Follobanen er tunnel. Bane NOR har, for første gang i lang tunnel, valgt å legge sporene i to atskilte løp. Derfor er det til sammen produsert 36 km boret tunnel. I tillegg er deler av tunnelanlegget produsert ved sprengning og splitting av berg.

– Tunnelproduksjonen vi markerer i dag, utgjør den lengste strekningen av Follobanen. Prosjektet har enkelte utfordringer, men tunnelboringen er gjennomført som planlagt. Som byggherre er Bane NOR svært fornøyd med arbeidet som er utført og det gode samarbeidet mellom totalentreprenør Acciona Ghella og Bane NOR, sier Follobaneprosjektets direktør Per David Borenstein.

Kvalitet

Inne i fjellet mellom Oslo sentrum og Ski har tunnelarbeidere stått på hver dag, unntatt søndager, i fire skift døgnet rundt. Det har gått med ca. 18 000 arbeidstimer i hver av de fire tunnelboremaskinene. På det meste har 1000 personer deltatt i produksjonen på Åsland anleggsområde og nede i anlegget. 112 tunnelarbeidere har stått for produksjonen med de to maskinene som kom i mål 26. februar, mens 24 har jobbet med vedlikehold.

– Takket være sterk vektlegging av kvalitet, sikkerhet, innovasjon og kompetanse har Acciona Ghella Joint Venture levert en innsats vi kan være stolte av. Vi leverer på tid og vi holder det vi har lovet, sier prosjektdirektør Fernando Vara i Acciona Ghella, og legger til:

– Vi har støtt på hardt, norsk fjell og utfordrende grunnforhold, men takket være vår ekspertise og gode arbeid, har vi mestret dette. Vi er fornøyd med å ha håndtert et så stort og krevende TBM-prosjekt. Nå går vi over i en ny fase, og vi er sikre på at vi vil gjøre en god jobb også med tanke på det gjenstående arbeidet med jernbaneteknikk, sier Fernando Vara.

Tunnelboring som metode

Bane NOR valgte tunnelboring som hovedmetode for boring av Follobanens lange tunnel (Blix-tunnelen).

– Vi vurderte ulike metoder, men forsto tidlig at tunnelboring er et godt valg. Med dette prosjektet har vi vist at tunneldriving med tunnelboremaskiner kan være et meget godt alternativ til konvensjonell sprengning ved bygging av lange tunneler i Norge, understreker Bane NORs prosjektleder for tunnelproduksjonen, Anne Kathrine Kalager.

Deler av tunnelboremaskinene, hver på 2400 tonn, fraktes nå tilbake til Herrenknecht i Tyskland, der de ble spesiallaget for Bane NOR.

Fakta om Follobanen og TBM-prosjektet

226 entreprenører og underentreprenører er involvert i Follobaneprosjektet

Over 2000 arbeidstakere deltar i Follobaneprosjektet, i tillegg til Bane NORs byggherreorganisasjon.

Hovedentreprenør for TBM-prosjektet er Acciona Ghella (AGJV). AGJV har 18 underleverandører, hvorav AF Gruppen er den største, i tillegg til blant andre Turboconstroi, Copuno, Herrenknecht, Actyon, Elecnor, Hæhre, Peab og Mammoet.

Acciona Ghella og dere underleverandører teller nå om lag 565 personer

Når det gjelder nasjonalitet er de største gruppene i tunnelproduksjonen fra Spania, Portugal, Italia og Norge.

På det meste har 1000 arbeidstakere daglig gått inn og ut av anleggsporten på Åsland.

No items found
På Forsiden Nå

Slik kan kunstig intelligens gjøre Moelven mer bærekraftig

Ved hjelp av kameraer, mikrofoner og banebrytende teknologi, kan selskapet jobbe enda smartere. Med det tar Moelvens digitale sagbruk et nytt steg inn i fremtiden.

På Forsiden Nå

Utvikler beslutningsstøtteverktøy for byutvikling

Et nettbasert verktøy som beregner energibehov, klimagassutslipp, kostnader og trafikk knyttet til ulike bosettingsstrukturer, er under utvikling. Verktøyet skal hjelpe myndigheter og fagfolk i arbeidet for en mer bærekraftig by- og regionutvikling.

På Forsiden Nå

Byggebransjen vil møte sterkere krav

– Mye tyder på at fremtiden vil bringe helt andre krav til klima og miljøansvar i byggebransjen enn det som har vært tilfellet til nå. Det vil føre til økt fokus på ombruk av materialer.

På Forsiden Nå

Lyngården har blitt et av Norges mest bærekraftige bygg

Lyngården i Trondheim har smarthusteknologi som sørger for behovsstyrt ventilasjon, lys og varme. Dessuten har bygget solcellepaneler som gir strøm til 25 elbil-ladestasjoner. Men Lyngården ble bærekraftig lenge før det stod klart. Til og med kildesorteringen på byggeplassen var så god at den fikk innovasjonspoeng i BREEAM.

På Forsiden Nå

Christian V. Dreyer går av som Eiendom Norge-direktør

Christian V. Dreyer går av som Eiendom Norge-direktør.