Foto: Kaizer AS
Ole Peter Galaasen
Publisert: 21.08.2019 

Lanserer digital tilbudskalkulator for enklere kommunikasjon i prosjektene

Utarbeidelse av tilbud kan være en tidkrevende oppgave. Nå har takrenneleverandøren Kaizer utviklet en modulbasert tilbudskalkulator som ivaretar kommunikasjonen med kunden.

– Nå kan tømrere og blikkenslagere lage tilbud til kunden på fem minutter med vår nettbaserte tilbudskalkulator. Tjenesten har innebygd SMS og e-postvarsling til kunder og forenkler tilbudsprosessen for travle håndverkere, sier Trond Helge Kristiansen, gründer og daglig leder i selskapet.

– En tradisjonell kjøpsprosess starter med at kunden tar kontakt med en håndverker og ber om et tilbud. Allerede da kan kunden oppleve vanskeligheter med å få tak i leverandører, som ofte er trege til å svare både på telefon og epost, sier han.

Effektiviserer salgsprosessen fra befaring til leveranse

Kristiansen forteller at neste trinn er avtale om befaring eller oversendelse av tegninger.

– Når håndverkeren har gjort befaringen blir det ofte tatt bilder og notater som brukes til å lage et tilbud. Det er stor forskjell på responstiden og hvor flinke håndverkeren er til å svare etter befaringen, og det kan gå uker før kunden mottar et tilbud. Vi har gjort tester for å kartlegge responstiden, og ser at tradisjonelle tilbud kan ta veldig lang tid. Dette var bakgrunnen for at vi ønsket å utvikle en løsning for å effektivisere salgsprosessen, sier han.

Han forteller at tjenesten vil tilrettelegge for mer effektiv kommunikasjon mellom kunden og håndverkeren.

– Løsningen gjør det lettere å gi riktig pris og samtidig holde en tett dialog med kunden. Vi har allerede hatt piloter for å teste hvordan løsningen fungerer. Erfaringene til nå er svært gode og tilbakemelding er klar på at dette er en løsning som forenkler hele kjøpsprosessen, både for forhandler, håndverker og kunden, sier han.

Modul for finansiering

Selskapet lanserte tjenesten i begynnelsen av april og planlegger allerede nå flere funksjoner.

– Tjenesten er på mange måter som et prosjekteringsverktøy og CRM-system, og vi planlegger flere funksjoner og tilleggsmoduler. Vi planlegger blant annet en finansieringsløsning sammen med samarbeidspartnere på finansering. Modulen vil gjennomføre en automatisk kredittvurdering og kan tilby kunden et godt finanseringstilbud på stedet, sier han.

– Vi planlegger også moduler slik at håndverkeren kan laste opp relevante bilder fra befaringen. Den samme funksjonen blir også tilgjengelig for kunden slik at de kan laste opp plantegninger, sier han.

Reduserer risiko for konflikter

Kristiansen forteller at løsningen også kan håndtere avvik i prosjektene.

– Vi ser at forutsetningene ofte endrer seg i forhold til hva som er prosjektert. Håndverkeren kan oppdage råteskader på forbord og bakenforliggende deler av takkonstruksjonen når de demonterer de gamle takrennene. Om håndverker utbedrer skadene uten å avklare dette med kunden kan det oppstå diskusjon og krangel om faktura, sier han.

– For å unngå slike konflikter har vi utviklet en modul for avvikshåndtering som gjør at håndverkeren kan sende en avviksmelding direkte til kunden. For å gå videre må kunden godkjenne avviksmeldingen, og på denne måten blir kunden gjort oppmerksom på avviket før håndverkeren går videre. Tjenesten gir ryddigere prosjekter og mindre risiko for alle parter, avslutter Kristiansen.

Email
Kopier link
Del med

Jobb

Se alle ledige stillinger her
Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring