Foto: Blåkläder
Publisert
20.apr.2021

Inkludering som bygger business – slik utvikler Blåkläder arbeidsklær for alle

Markedet for slitesterke arbeidsklær har historisk sett ikke vært særlig inkluderende. Men å ikke tenke på likestilling er både gammeldags og uøkonomisk. Nå vil Blåkläder vise vei med et bredt sortiment til dame.

Bygg, industri, transport og infrastruktur har tradisjonelt vært veldig mannsdominerte bransjer. De få kvinnene som har valgt å jobbe i disse sektorene, har dermed måttet nøye seg med arbeids- og vernebekledning som er utformet for de mannlige kollegaene i bransjen. I dag ser imidlertid situasjonen litt annerledes ut, og stadig flere kvinner tar plass i ulike deler av virksomhetenes organisasjonsstruktur. Men hvem sørger for at de har tilgang til komfortabelt arbeidstøy?

Brukerdrevet produktutvikling

For Blåkläder startet likestillingsarbeidet på slutten av 90-tallet, da en bukse og en varseljakke ble laget i damemodell. Sverigesjef Peter Mönhage mener at utviklingen deretter har akselerert – for en stor del takket være økt etterspørsel fra kundene.

Foto: Blåkläder

– Ettersom disse bransjene var så mannsdominerte, var det tidligere nesten ingen som stilte spørsmålstegn ved hva slags klær som fantes. Mangel på likestilling er fortsatt et problem i mange sektorer, men utviklingen går fremover. Da må vi også kunne tilby riktig type arbeidsutstyr.

Peter Mönhage er nøye med å poengtere at man fra Blåkläders side er i stadig dialog med kundene og tar deres ønsker på største alvor.

– Våre brukere har på klærne 40 timer i uken, så de vet mye bedre enn oss akkurat hva de trenger. Derfor arrangerer vi stadig kundepaneler for å diskutere mulige forbedringer – det kan være alt fra å lage en lomme som passer til de nyeste mobilmodellene, til å utvikle gravidbukser med ekstra strikk.

Fremtiden er likestilt

Blåkläder skal være en pådriver i arbeidet med å utvikle en mer inkluderende og likestilt samfunnssektor. Det å kontinuerlig utvikle damekolleksjonen handler også om å sikre virksomhetens fremtid gjennom å øke bredden på målgruppen. Et byggselskap som er en av Blåkläders største kunder, har som målsetning at 25 prosent av personalstyrken i 2025 skal være kvinner. Det sier seg selv at mange flere selskaper kommer til å sette seg lignende mål. Å styrke utvalget av arbeidsklær til kvinner innebærer i dagens situasjon ekstra kostnader for Blåkläder, men det er en viktig investering for fremtiden.

Passform er den største utfordringen

Den største utfordringen med å utvikle damekolleksjonen har vært å lage riktig passform. Det mener Rose-Marie Näsström, som er ansvarlig produktutvikler for Blåkläders damesortiment.

– Kvinner vil ha arbeidstøy som er tilpasset kvinners anatomi, men for øvrig skiller de seg ikke fra herreplaggene. Det kan være justeringer som at buksene får en ekstra strikk, slik at den kan reguleres i livet, eller at jakken har toveis glidelås. Det vanskeligste er å utvikle modeller som passer til ulike typer kvinnekropper, sier hun.

Serviceplaggene er en bestselger, men Rose-Marie Näsström får stadig oftere rapporter fra bygnings- og industriarbeidere som er takknemlige for å” slippe å se ut som Michelin-mannen” når de skal på jobb. Også de siste årenes satsing på gravidbukser har blitt tatt godt imot.

– Det sier seg selv, at med riktig type arbeidstøy kan man prestere bedre og jobbe lengre inn i svangerskapet uten problemer. Det viktigste for oss er at det alltid skal finnes plagg som er komfortable og som folk har det bra i. Det skaper både trygghet og fellesskap, avslutter Rose-Marie.

Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring