Foto: Erik Burås/ Studio B13 for Fremtidens Byggenæring
Tekst
Lars Holm
Publisert
19.okt.2020

Fasaderehabilitering: Viktig med korrekt overflatebehandling

I disse dager restaureres bygningsfasaden på Litteraturhuset i Oslo. Prosjektet medfører fjerning av gamle feil og en forbedring av byggets overflater med korrekt utførelse og materialer. Samtidig ivaretas byggets opprinnelige egenart.

Litteraturhuset i Oslo er et praktbygg som ble bygget i perioden 1922 til 1932 i den tidstypiske klassisistiske stilen, og var opprinnelig Oslo Lærerskole. I dag er bygget eid av stiftelsen Fritt Ord som leier det ut til Litteraturhuset samt at andre leietakere forbundet med skrivende miljøer kan bruke deler av bygget. Fritt Ord har nå iverksatt restaurering av byggets eksteriør med en kostnadsramme på 6,1 millioner kroner.

– Hele prosjektet utføres i henhold til antikvariske restaureringsprinsipper og omfatter yttervegger og vinduer samt beslag og nedløp, sier Ida Ottesen, Prosjektleder i Alliero AS.

Foto: Erik Burås/ Studio B13 for Fremtidens Byggenæring

– Vinduene er originale koblede vinduer med store vindusflater og er svært tunge. De er nærmere hundre år gamle, og gjennomgår nå restaurering med å ivareta funksjonalitet og påføring av kaldpresset kokt linoljemaling. Bygget har en pusset teglsteinfasade. Eksteriøret er fredet etter kulturminneloven og vernet etter plan- og bygningsloven, så her ligger det sterke føringer for hvordan arbeidet utføres og hvordan det skal se ut når vi er ferdige.

Feilene fjernes

Selve utførelsen av fasaderehabiliteringen gjøres ved at alt som er løst hogges unna og fjernes. Under tidligere mindre reparasjoner har det blitt brukt for hard masse, som blir en svakhet på fasadekonstruksjonen.

– Det er viktig å fjerne alle feilreparasjoner, sier Rune Hagen, Salgskonsulent i Surface Treatment Systems AS.

– Deretter bygger vi opp flatene historisk korrekt med riktig type puss, og maler med korrekt silikatmaling. Vår KEIM-maling slipper inn oksygen til underlaget og bringer fuktighet ut, som skaper et godt miljø for bygningsfasadens overflater. KEIM er den originale silikatmalingen, først patentert på 1870-tallet.

Faglig korrekt gjennomføring

Litteraturhuset har sett fint ut fra gata, men ved nærmere øyensyn har det ikke vært helt greit, for det har både blitt brukt feil type puss, og diffusjonstett plast akrylmaling.

– Vi har fjernet den gamle plastmalingen og uadekvat puss, forklarer Hagen. — Deretter har vi pusset opp med kalkpuss i bunn, og Keim universalpuss på toppen. Så påføres en veldig diffusjonsåpen maling som slipper inn luft.

Foto: Erik Burås/ Studio B13 for Fremtidens Byggenæring

– Det har vært viktig å få utført dette på faglig korrekt måte. De eldre generasjonene håndverkere var nøye og hadde kunnskap om viktigheten av å benytte riktige produkter for puss og betongoverflater, men inntrykket vårt er at dette ikke har vært like godt kjent for nye generasjoner av fagarbeidere. Derfor er det fint at vi har fått med både en murerlærling og en malerlærling i dette prosjektet. Å bruke korrekte produkter for slike prosjekter er svært viktig. Det er et helt eget fag, og der forsøker vi å være på topp. Vi i STS er eneforhandler av Keim i Norge, men vi har også alle mulige produkter til hele prosjekt med fasaderehabilitering som vi leverer i hele Skandinavia.

Inn med luft – ut med fukt

De tette organiske plastmalingene sperrer fukt inn i overflatene og fukten får ingen mulighet til å trekke ut. Pussen får rett og slett ikke luft og dermed ingen mulighet til å tørke opp etter som fukt trekker inn.

– Det blir nesten som å sette en plastikkpose over hodet og da merker man fort at den bør av igjen raskest mulig, sier Hagen.

– Over tid og med stadig fuktvandring i pussen så vil dette medføre at malingen glipper med tiden og man kan se at pussen smuldrer opp.

– Silikatmaling jobber derimot med underlaget. Den legger seg ikke som en hinne og er åpen slik at fukt trekker ut av underlaget. Mineralsk maling gir heller ikke mugg og soppvekster næringsgrunnlag, og dermed får hele bygget et bedre miljø på alle måter.

Bedre vedlikeholdsøkonomi

Når man bruker mineralske produkter så vil man forlenge vedlikeholdsintervallene betraktelig.

– Hvis du maler med plastikk må du male opp igjen etter cirka fem år, for pigmenter falmer fort, og pussen løses opp, påpeker Hagen.

– Med vår silikatmaling fra Keim og korrekte arbeidsmåter kan det ta opptil 20 - 25 år før du må male opp igjen. Slik maling er noe dyrere, men man sparer enorme summer over tid på å slippe å rehabilitere etter akryl plastmaling som ødelegger underlaget. Det er imidlertid viktig å opprettholde korrekte intervall på renhold og fasadevask for å ivareta gjenmalingsintervallene, avslutter han.

Hold deg oppdatert med nyhetsbrev fra Fremtidens Byggenæring