Select Language
  • Afrikaans
  • Albanian
  • Arabic
  • Armenian
  • Azerbaijani
  • Basque
  • Belarusian
  • Bengali
  • Bulgarian
  • Catalan
  • Cebuano
  • Chichewa
  • Chinese (Simplified)
  • Chinese (Traditional)
  • Corsican
  • Croatian
  • Czech
  • Danish
  • Dutch
  • English
  • Esperanto
  • Estonian
  • Tamil
  • Finnish
  • French
  • Galician
  • Georgian
  • German
  • Greek
  • Gujarati
  • Haitian Creole
  • Hausa
  • Hawaii
  • Hebrew
  • Hindi
  • Hmong
  • Hungarian
  • Icelandic
  • Indonesian
  • Irish
  • Italian
  • Japanese
  • Javanese
  • Kannada
  • Kazakh
  • Khmer
  • Korean
  • Kurdish (Kurmanji)
  • Kyrgyz
  • Lao
  • Latin
  • Latvian
  • Lithuanian
  • Luxembourgish
  • Macedonian
  • Malagasy
  • Malay
  • Malayalam
  • Maltese
  • Maori
  • Marathi
  • Mongolian
  • Myanmar (Burmese)
  • Nepali
  • Norwegian
  • Pashto
  • Persian
  • Polish
  • Portuguese
  • Romanian
  • Russian
  • Samoan
  • Scots Gaelic
  • Serbian
  • Sesotho
  • Shona
  • Sindhi
  • Sinhala
  • Slovak
  • Slovenian
  • Somali
  • Spanish
  • Sudanese
  • Swahili
  • Swedish
  • Tajik
  • Telugu
  • Thai
  • Turkish
  • Ukrainian
  • Urdu
  • Uzbek
  • Vietnamese
  • Welsh
  • Xhosa
  • Yiddish
  • Yoruba
  • Zulu
Meny
[adrotate group="10"]
Oppgradering av utdatert hovedvei

Emner
Veg

Publisert
14.February.2019

Oppgradering av utdatert hovedvei

– Byggingen av ny E 39 fra Kristiansand til Sandes handler egentlig om en veistrekning som er utdatert som samferdselsåre. Den er svært ulykkesutsatt, og man har kunnet oppleve å sitte i flere timer i kø når snøkaoset setter inn på høstparten.

Kommunikasjonsrådgiver Nils Bernt Rinde for utbyggingsområde E39 i Nye Veier er ikke i tvil om at prosjektet både er etterlengtet og ikke minst tiltrengt:

– Strekningen har en høy tungbilandel, i og med at hvert femte kjøretøy er en tungbil. Med en årsdøgntrafikk som er på 4500-30000, er det ganske innlysende at det var maktpåliggende å finne gode løsninger. Nå er prosjektet i gang. Det første som skal stå ferdig er strekningen Kristiansand vest til Mandal øst, hvor byggingen starter i november 2018, og er beregnet ferdigstilt høsten 2022. Om lag samtidig skal også strekningen som har fått navnet Mandal øst – Mandal by, være ferdig. Denne er også tildelt totalentreprenør, som også skal utvikle prosjektet gjennom utarbeidelse av reguleringsplan før bygging starter tidlig i 2020. Kontrakten har en verdi på 1,5 milliarder kroner eks mva, forklarer Rinde.

– Kristiansand vest – Mandal øst er et omfattende og stort prosjekt, kan du fortelle litt om hva løsningen vil komme til å innebære?

– Ja, det viser seg jo at det lønner seg å bygge ut lengre veistrekninger om gangen enn det man tradisjonelt har gjort i Norge, og vi i Nye Veier er opptatt av å arbeide så rasjonelt som mulig. E 39 fra Kristiansand vest til Mandal øst blir en 4-felts motorvei med fartsgrense på minst 110 kilometer i timen, og den får en lengde på 19 kilometer. På denne strekningen vil det komme i alt 7 bruer som varierer mellom 40 og 520 meter i lengde. Vi skal også bygge 5 tunneler med lengder på 370 til 4000 meter, og det blir 3 planfrie og store motorveikryss.

– Dette er et stort prosjekt også i kroner, med andre ord?

– Ja, den hittil største i Nye Veier og resten av Norge for denne type veikontrakt. Målt i kroner har kontrakten en verdi på 4,7 milliarder eks mva.

Lokalt næringsliv

– Hvordan vil dette slå ut for det lokale næringslivet? Vil det bli noen business på dem også, eller er det bare de store og sentrale aktørene som høster gode av dette?

– Erfaringer fra lignende prosjekter på E18 Sørvest og E6 Innlandet viser at så mye som hver tredje prosjektkrone blir igjen i nærregionen i form av kjøp av varer og tjenester. Disse synergiene kommer i tillegg til selve kommunikasjonsaksene, som får direkte innflytelse for bo og arbeidsmarkedet når veien er tatt i bruk. Et annet eksempel på samfunnsansvaret Nye Veier tar overfor entreprenørene, om at det skal være minimum 7 prosent lærlinger i prosjektene. Det er også en positiv faktor for distriktene i form av økt arbeidsmarked for de unge, slår Rinde fast.

– Betyr dette at det er flere enn entreprenører som merker at det bygges veier?

– Det er klart at ringvirkningene av så store anlegg er ganske store. Alt fra lokale puber og overnattingssteder til butikker og mindre virksomheter som leverer varer og tjenester vil nyte godt av dette. Når vi ser på et prosjekt som det vi her snakker om, vil altså mer enn en milliard kroner bli igjen hos det lokale næringslivet. Det betyr at mange vil få et oppsving i forbindelse med anleggsperioden, og det synes vi er positivt, smiler han.

,

Effektene av prosjektet

– Jeg kan vise til en del effekter av prosjektet rent konkret: For det første vil det være rundt 700 ansatte som vil være sysselsatt i om lag 4 år, bare på kontrakten Kristiansand vest – Mandal øst. I tillegg kommer at det vil å være behov for vedlikehold og reparasjoner både elektrisk, mekanisk og byggeteknisk. Det vil bli økt etterspørsel etter verkstedtjenester, vakthold og sikring og alt dette andre man forbinder med et anlegg. I tillegg vil kontrakten Mandal øst – Mandal by sysselsette anslagsvis 300 personer i anleggsfasen.

– Men det stopper altså ikke med dette?

– Nei, vi kan også peke på de ringvirkningene man kanskje ikke snakker så ofte om, nemlig kurs og konferanser, overnatting og kulturelle tilbud. Jeg vil minne om at alt fra frisør til dagligvarehandel også merker ringvirkningene av et så stort prosjekt – skole, helsetjenester og andre servicetiltak det samme. Dessuten ser vi at gründervirksomhet og utviklingen av næringslivet tar seg opp under en slik anleggsperiode, sier en fornøyd kommunikasjonsrådgiver.

God fremdrift

– Hvordan ligger dere an med prosjektet så langt?

– Første og andre del av prosjektet er nylig signert kontrakt for, så det er mange aktiviteter som skal dras i gang samtidig. Likevel ser vi at det går bra, og vi er der vi skal være på fremdriftsplanen på dette tidspunktet, med oppstart av forberedende aktiviteter i november. Dette markerer starten på mange år med sammenhengene anleggsaktivitet, til vi er ferdig helt til Ålgård i Rogaland. Derfor er godt å ha kommet i gang for alvor, sier Nils Bernt Rinde til slutt.

Les Også

Nye E6 Soknedal i rute

Utbyggingen av E6 Soknedal har pågått i ett år. Soknedalstunnelen skal være sprengt ferdig i februar 2019 og prosjektet skal etter planen ferdigstilles høsten 2020. Nye E6 Soknedal-prosjektet omfatter bygging av 6,5 kilometer to- og trefelts veg i Midt…

Les Også

Er veiprising enkelt, billig og rettferdig?

Skal vi gå fra bompenger for å finansiere nye veier til prising for å bruke veien? Det går en debatt om veiprising i mange land. I Norge har ideen om veiprising fått mange tilhengere i det siste. Men hva skal veiprising komme i stedet for – og hva er f…

På Forsiden Nå

Fremtidens tak er flerfunksjonelle

Hager og terrasser. Idrettsanlegg og lekeplasser. Solfangere og solcellepaneler. Men også bikuber. Alt kan plasseres på et tak. Salgsdirektør Frank Utheim hos Protan, sier fremtidens tak er flerfunksjonelle og bærekraftige.

På Forsiden Nå

Bør bygge omdømme på klimasaken

Byggenæringen har ennå ikke helt «draget» på de unge, og særlig ikke unge kvinner. Slik bør det ikke være, mener konserndirektør Hanne Rønneberg hos Sintef. Er du ung og brenner for klimasaken, gir det mening å velge byggfag og byggenæringen.

På Forsiden Nå

Tre har fått sin renessanse i byggebransjen

Hvor miljøvennlige er trebygninger? Og hvorfor bruke tre som materiale i store byggeprosjekter? NMBU-professor, Anders Qvale Nyrud, sier tre er en fornybar ressurs, og at tre er godt egnet som byggemateriale også i høyhus. Det er ikke uten grunn at verdens høyeste trehus står i Brumunddal.

På Forsiden Nå

Større stas med solenergi

Stadig flere bruker tak og fasader til egenprodusert strøm, melder ekspertene. Nå modner også markedet for integrerte solceller i bygningselementene.

På Forsiden Nå

Vi kan automatisere alt vi vil

– Med vår teknologi er det i prinsippet mulig å automatisere alt vi ønsker innenfor et bygg. Man kan spare store utgifter på denne måten, og samtidig skape sikkerhet.