Meny
Nye veier har signert kontrakt med Peab og COWI

Emner
Ipl

Publisert
21.February.2019

Nye veier har signert kontrakt med Peab og COWI

Fremtidensbygg_Artikkelboks - 300x250Fremtidensbygg_Mobilplattform-480x300.png

Nye Veier har signert kontrakt med Peab og COWI. Prosjektet gjennomføres med en ny modell, Integrert prosjektleveranse (IPL). De tre IPL-partnerne skal sammen, i en felles kontrakt, bygge firefelts motorvei fra Kvål til Melhus. Samarbeidsformen er helt unik innen norsk veibygging.

Nye Veier AS skal bygge ny firefelts motorvei fra Ulsberg til Åsen. For den syv kilometer lange strekningen Kvål-Melhus har Nye Veier valgt Peab som entreprenør og Cowi som rådgiver.

– Peab og Cowi scoret best på samtlige evalueringskriterier, altså risiko, organisasjon og pris, og derfor falt valget på dem. Vi gleder oss til å starte samarbeidet, sier Johan Arnt Vatnan, prosjektdirektør i Nye Veier.

Ny gjennomføringsmodell innen norsk veibygging

Kontrakten med Peab og Cowi er den første som gjennomføres som Integrert prosjektleveranse (IPL) i Nye Veier, og det er helt nytt innen norsk veibygging. Kontraktsformen går ut på at byggherre, entreprenør og rådgiver utvikler et forpliktende, tillitsbasert fellesskap som skal jobbe for det beste for prosjektet i alle faser i en åpen arbeidsform med åpne kalkyler, insentivmodell og delt risiko.

– På den måten får vi en helhetlig optimalisering og en raskere og kostnadseffektiv utbygging, noe som er helt i tråd med Nye Veiers mandat, sier Vatnan.

IPL forutsetter full åpenhet mellom IPL-partnerne (Nye Veier, Peab og Cowi) med samlokalisering av medarbeiderne gjennom hele prosjektet. Det er etablert et prosjektkontor for samhandling sentralt i Melhus sentrum.

Bedre trafikksikkerhet og mindre kø

Strekningen er ferdig regulert og går gjennom Melhus kommune. Byggestart forventes å være høsten 2019. Veien vil være fullført med fire felt medio 2021. Kontrakten har en kostnadsramme på ca. 700 millioner kroner eks. mva. og prosjektets totalkostnad er ca. 1,1 milliard kroner inkl. mva. Målsettingen med prosjektet er mer trafikksikker E6 på denne strekningen og vesentlig bedring av kapasiteten gjennom Kvål sentrum.

Konkurransen med prekvalifisering for denne strekningen ble utlyst i juni 2018. I september samme år ble tre tilbydere kvalifisert for å konkurrere om IPL-entreprisen.

No items found
På Forsiden Nå

Eiendomsbransjen er teknisk konservative

– Eiendom som en aktivaklasse er preget av forholdsvis lav risiko. Av denne grunn har eiendomsbransjen vært trege med å ta i bruk teknologiske nyvinninger, ettersom innovasjon tilfører et risikoelement. Således skiller eiendomsbransjen seg fra entreprisebransjen, hvor bruken av teknologiske nyvinninger drives frem av et sterkt ønske om å øke bransjens forholdsvis lave marginer. Likevel blir entreprisebransjen ofte fremhevet som en bransje som er treg med å ta i bruk ny teknologi.

På Forsiden Nå

Det europeiske markedet bedres for arkitekter

Etter at det europeiske arkitektmarkedet nærmest lå nede etter finanskrisen, har vi sett god vekst i det siste. Dette er svært positivt, og gir også store muligheter for norske arkitektbedrifter. Men samtidig skal man være klar over at det også byr på en del utfordringer.

På Forsiden Nå

Regjeringen digitaliserer bolighandelen

– Regjeringen har lansert en rekke tiltak for forenkling, økt digitalisering og styrket IKT-sikkerhet, også i bygge- og eiendomsbransjen der vi har gjort grep for en mer effektiv tinglysing. Kartverket og Altinn har i samarbeid med flere markedsaktører etablert en løsning som i større grad gjør det mulig for banker og eiendomsmeglere å innføre heldigital eiendomshandel.

På Forsiden Nå

Hvordan bygge bærekraftige byer for fremtiden?

FN beregner at 68 prosent av verdens befolkning kommer til å bo i byer innen 2050. Bærekraftig byutvikling blir derfor enda viktigere i årene som kommer. Nå kommer verdens største konferanse om bærekraftig byutvikling til Oslo i slutten av mai.

På Forsiden Nå

Man må se på det store bildet

– Det finnes ingen enkle løsninger for å få ned klimagassutslippene i verden. Hverken i Norge eller andre steder sitter man på noen «mirakelkur» som vil fikse det hele. Vi må iverksette en masse enkeltgrep som i sum vil ha den ønskede effekten.